Nent betalte mange milliarder for Premier League. Det er bra for både seere og bransjen
UKESLUTT: Kampen om sportsrettigheter har forandret hele TV-industrien. Da er det godt at det fins nordiske aktører med store nok muskler.
- Gard L. MichalsenSjefredaktør for E24 og Dine Penger
Denne uken kjøpte Nordic Entertainment Group TV-rettighetene til Premier League for årene 2022 til 2028. Prisen skal ha vært 20 milliarder kroner for hele Norden samlet, ifølge Kampanje.com.
Det er bare halvannet år siden TV 2 kunne feire tre nye sesonger med de samme rettighetene, og vi er fortsatt bare halvveis i den første av disse. Men om to år og noen måneder er det altså slutt.
Fra høsten 2022 blir det Premier League på TV3, Viasport og Viaplay.
DET MANGLET IKKE på spådommer denne uken om at det blir dyrt for seerne.
Til det er det å si: Det er allerede dyrt. TV 2 Sumo tar 449 kroner for sin fotballpakke. Det må til for å finansiere et tradisjonelt TV-selskap med høye kostnader og en kanskjellitt for glamorøs produksjon.
Nent har allerede resten av Norden, og kan nå legge til Norge. Det gir stordriftsfordeler TV 2 ikke er i nærheten av. Og etter totalslakten av det norske Nent-kontoret i fjor er det ikke mye administrasjonskostnader igjen her til lands.
I Sverige koster Viaplay Sport i dag 399 kroner måneden. Da får du både Premier League og Champions League på kjøpet.
Om Nent kan tilby det samme om to år – og legger på en 100-lapp for norske kunder – vil det være en god deal.
MEN DETTE HANDLER om noe mer enn hva kundene betaler. Det handler om hvorvidt det i det hele tatt skal være tradisjonelle TV-selskaper og nordiske aktører med i den øverste divisjonen for store sportsrettigheter.
Gjennom mange år var den engelske tippekampen fast innslag på NRK. TV 2 hadde rettighetene en periode på 90-tallet, før Canal+ overtok.
Siden 2010 har TV 2 igjen forvaltet Premier League – men det har lenge vært på lånt tid. For ti år siden var dette god butikk og en vesentlig del av selskapets overskudd.
De siste årene har det kanskje kostet mer enn det smaker. Lønnsomheten har vært lav, om noen i det hele tatt.
Dagens avtale skal koste selskapet 7–800 millioner kroner i året, ifølge Kampanje. Og TV 2 kunne åpenbart ikke regne hjem å følge Nent til døren på pris for neste periode.
LIVE SPORT ER blitt noe av det viktigste for de store TV-selskapene. I kampen mot valgfrihet på Netflix og HBO stuper seertallene på vanlig TV.
Men fotballkamper og skirenn vil du se direkte. Det har sendt prisen i været for både fotball og vintersport de seneste åra, og alle vil bygge en pakke så stor at du må ha den.
Med både langrenn, fotball, serier og film nærmer Nent seg en slik posisjon. Selvsagt distribuert gjennom TV3 og søsterkanalene, men kanskje først og fremst Viaplay fremover.
Og med kampen mellom de globale gigantene som bakteppe, er det godt for den nordiske medieindustrien at det fins en sterk aktør i vårt lille marked. Som har muskler til både direktesendt sport og nordisk serieproduksjon.
FOR NENT ER ikke den største ulven der ute. Dem er det mange av. En av dem er Amazon. For to år siden sikret de seg tilgang på 20 direktesendte kamper fra Premier League i fotballens hjemland, på strømmetjenesten Prime.
Det var bare en smaksprøve, og mange spådde at Amazon ville ta en større bit av kaken i denne runden. For ikke å snakke om Facebook eller Google.
Kanskje skjer det neste gang.
MEN HVEM VET hvordan verden ser ut i 2028. Det er lenge til.
Og frem til da er vi garantert å få engelsk fotball på nordisk TV.