Konkurser i Norge

«Hele» Norges skolefotograf kontaktet kunder etter konkurs: – Kan være straffbart

Etter konkursen tok Ariel Foto kontakt med sine kunder per e-post for å opplyse om at «det ikke får noen konsekvenser». Advokat Frank Aase mener det kan være straffbart og erstatningsbetingende.

Illustrasjonsfoto.

Berit Roald, NTB Scanpix
  • Hanna Ghaderi
Publisert:

Mandag ble «hele» Norges skolefotograf slått konkurs etter momskrav og gjeld på 25 millioner kroner. Onsdag ble det sendt ut en e-post fra en av de ansattes adresse med informasjon om at de avtalte fotograferingene vil foregå til samme tid i det nye selskapet Ariel Skole- og Barnehagefoto.

Bostyrer Ann Gunn Edvardsen sier til E24 at hun har vært i møter med daglig leder Gunnar Stefan Wallin torsdag, og opplyst om at det ikke foreligger noen fortrinnsrett for kontraktene inngått med Ariel Foto.

Les på E24+

Dette er konkurstegnene du må vite om

– Denne e-posten er ikke sendt i forståelse med meg. Vi vet jo ikke om de skal fortsette driften, og det er mange interessenter her.

Banken har tatt pant i vare- og driftslageret samt i kundefordringer, har bostyreren tidligere opplyst. Det nye selskapet som blir vist til i e-posten skal ha vært registrert i Brønnøysundregistrene allerede før konkursen.

KONKURSEKSPERT: Advokat Frank C. Aase er konkurs-spesialist i advokatfirmaet Brækhus.

Sturlason
Les også

«Hele» Norges skolefotograf er konkurs

Kan være straffbart

Advokat Frank C. Aase er managing partner i Brækhus Advokatfirma. Han er blant annet spesialist innen konkurs og restrukturering. Han forklarer at et konkursbo i utgangspunktet omfatter alt det konkursrammede selskap eier.

– På generelt grunnlag kan man derfor si at ledelse eller ansatte i det konkursrammede selskap ikke har adgang til å overta kunderegister og utnytte dette, uten etter å ha avklart dette med bostyrer.

Han sier videre at det på generelt grunnlag kan være straffbart og erstatningsbetingende å unndra eiendeler.

Les på E24+

Dette skjer når en bedrift går konkurs

– Ville informere kundene

Når E24 tar kontakt med daglig leder Stefan Gunnar Wallin opplyser han om at e-posten er sendt ut for oppdragene som er i konkursen.

– Våre konkurrenter gjør ikke annet en å jage våre kunder. Vi har hatt kunder i flere tiår, og vi sendte ut e-posten for å informere om at vi kan fullføre oppdraget.

– Visste dere at det kan være straffbart å sende ut en slik e-post?

– Det ønsker jeg ikke å kommentere, svarer Wallin.

Potensiell verdi for boet

– Spørsmålet her er om noen fra det konkursrammede selskap urettmessig har skaffet seg verdier som skulle tilfalt kreditorfellesskapet.

– Dersom handlingen har en verdiforringende konsekvens for boet,
kan det potensielt være snakk om erstatningsansvar. Det kan også basert på omstendighetene være tale om en straffbar bounndragelse, uten at jeg kan si noe om vilkårene er oppfylt i denne saken, utdyper Aase.

– Hva tenker du om at selskapet har tatt kontakt med kunder etter at det har blitt åpnet konkursbo?

– Dette er noe jeg ville reagert på som bostyrer dersom jeg hadde blitt klar over det. Man kan ikke unndra midler eller potensielle eiendeler og verdier fra boet. Kunderegistre og avtaler er av potensiell verdi.

Her kan du lese mer om

  1. Konkurser i Norge
  2. Konkurs
  3. Lov og rett
  4. Fotografering
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. «Hele» Norges skolefotograf er konkurs

  2. Advokat roper varsku om kjøp av konkurstruede bedrifter

  3. Utskjelt bunadfirma kan ha brutt loven

  4. Annonsørinnhold

  5. Maribel-konkurs: Disse norske hotellene rammes

  6. Flere bemanningsbyråer går over ende: 600 ansatte har lønnskrav mot konkursrammet selskap