Egmont har tatt jafs av norske netthandel-suksesser: – Vi investerer med en evighetshorisont

Egmont har puttet millioner i garn, barneprodukter og friluftsutstyr. Det er spesielt to kategorier konsernets netthandelsjef synes har vekstpotensial fremover, men dagligvarer på nett styrer han unna. 

NETTHANDELSJEF: Cato Broberg leder netthandelvirksomheten i Egmont og investerer i ett til to nordiske netthandelselskaper i året.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:,

Det danske mediekonsernet har lenge forstått at det ville bli vanskelig å bygge en digital posisjon med magasinene som erstatter det man taper på papir.

Derfor bestemte man seg i 2014 for å investere i netthandelbedrifter.

Selskapene de har investert i er noen av de virkelige suksesshistoriene i nordisk netthandel, og inkluderer norske Jollyroom.no, Fjellsport.no og Garnius.no.

– Målet når vi investerer i et selskap er å ta nummer én posisjonen i markedet vi går inn i, sier leder for netthandel i Egmont, Cato Broberg.

Omsetningen på de norske netthandelinvesteringene er på 700 til 800 millioner kroner, og er forventet å stige til rundt milliarden ved utgangen av neste år, ifølge Broberg.

I Norden er verdien av alle netthandel-investeringene på rundt tre milliarder kroner, noe selskapet tror vil stige til i underkant av fem milliarder kroner i 2020.

Ambisjonen er å investere i ett eller to selskaper i året.

Les også

Ny rapport: Kolonial.no må omsette for to milliarder for å tjene penger

Utappet potensial

Det opprinnelige målet med netthandelstrategien var å utnytte magasinene til å selge varer på nett, og motsatt.

– Da vi startet denne strategien i 2014 så vi mer på synergier med merkevarene våre, vi trodde at magasinene ville være tettere knyttet til netthandelen, sier Broberg og fortsetter:

– Nå ser vi at nettbutikkene begynne å bli større enn vi først trodde, og den direkte koblingen er ikke like åpenbar som vi kanskje hadde sett for oss.

Egmont-lederen mener de etablerte aktørene har fått ta mye av netthandelmarkedet i Norge, fremfor i Sverige hvor det er flere gründere.

– Finnes det fremdeles muligheter til å gjøre gode oppkjøp i Norden og Norge?

– Av våre segmenter har interiør og apotek på nett kommet veldig kort i Norge, sier han, og understreker at Egmont ikke har konkrete investeringsplaner innen disse segmentene.

For å drive nettapotek i Norge må man blant annet drive fysisk butikk til tross for om ambisjonene er ren digital handel. I Sverige har derimot nettapoteket Apotea rundet to milliarder i omsetning.

– Kampen kommer til å bli lang, og det virker som de etablerte apotekene vegrer seg litt. Det er ikke sikkert at den som satser først vinner markedet, sier Broberg om konkurransen om apoteket-kundene på nett.

Les på E24+ (for abonnenter)

Trosser «butikkdøden»: Nå åpner nettbutikkene fysiske butikker

Styrer unna mat på nett

Egmont går helst ikke inn på eiersiden i netthandelselskaper med under 100 millioner kroner i omsetning, og kaller «sweet-spoten» for investeringer på rundt 500 millioner kroner.

– Går du inn et selskap før det har kommet over 100 millionergrensen får du ofte alle skaleringsproblemene med på kjøpet, og vi liker ikke problemer, smiler Broberg.

I motsetning til private oppkjøpsselskaper som ofte er avhengige av stor avkastning i løpet av relativt kort tid, er Egmont eid av en stiftelse, og mener dette gjør at de ofte vinner kampen om å få investere i netthandelbedrifter.

– Vi investerer med en evighetshorisont, så selv om et selskap gjør det bra nå, må vi se mye lenger frem i tid.

– Det er jo små marginer i netthandelen, og det spesielt innen sportsutstyr, når kommer for eksempel Fjellsport.no eller Outnorth.no til å gi avkastning?

– Outnorth har svidd mye penger, jeg håpet vi skulle komme i pluss i fjor og kom nærme, men jeg er ganske sikker på at det blir positivt i år, sier Broberg som legger til at Fjellsport gjør det bedre enn tallene tilsier.

De to selskapene slo seg i fjor sammen, og omsetter samlet for nær én milliard kroner, men er fremdeles ikke lønnsomme.

Omnikanal-hype

Målet for de fleste varehandelselskaper i 2019 er å knytte sammen den fysiske og den digitale handelen i det som kalles omnikanal, som vil si å drive handel uavhengig av hvilken kanal kunden befinner seg i.

– Alle snakker om omnikanal, det er for mye hype i det, og jeg tror mange ikke ser kompleksiteten. Det kommer nok til å bli mer krevende enn mange har sett for seg, sier Broberg og legger til at Egmont ikke kunne investert i fysisk handel.

Han mener det er spesielt en gruppe som kan være årsaken til at omnikanal er på alles lepper om dagen.

– Det er nok private equity-eierskap som driver mye av denne trenden, for da trenger man høyere omsetning når man eventuelt skal selge, og så har man flere kunder hvis man kan selge det som tidligere bare var fysiske butikker som en nettbutikk også.

Her kan du lese mer om