- Sitter «Kjosfast» i sin egen hukommelse

Bjørn Kjos omtaler tilblivelsen av begrepet «Kjosfast» i ny bok. Mannen som fant på ordet ble personlig oppringt av Norwegian-sjefen, som ba ham stoppe å bruke ordet, som har blitt den folkelige betegnelsen på å bli rammet av forsinkelse når du flyr med selskapet.

  • Johann D. Sundberg
Publisert:

Julen 2013 ble en katastrofe for Norwegians langdistansesatsing.

Problemer med de nye Dreamliner-flyene førte til forsinkelser i flere døgn og mange hundre fortvilte passasjerer.

I boken «Høyt og lavt» omtaler Kjos den dramatiske vinteren hvor han beklager seg over at norske medier skrev at han «gjemte seg», mens han satt værfast i USA.

Problemene fortsatte inn i det nye året.

– Etablerte «Kjosfast»

«En av dem som ble forsinket i 24 timer i Bangkok denne nyttårshelgen, var en kommunikasjonsrådgiver og tidligere journalist.

Han sto fram og fortalte at han satt «kjosfast», samtidig som han sendte oss sms-er og tilbød sin assistanse,» skriver Kjos.

Den omtalte kommunikasjonsrådgiveren heter Rune Brynhildsen og ler høyt når han blir konfrontert med avsnittet i boken som omhandler ham. Brynhildsen fortalte for øvrig sin historie til E24, som var første medium til å bruke nyordet.

Rune Brynhildsen.

Erlend Aas/

– Her sitter åpenbart den skriveglade flykapteinen Kjosfast i sin egen hukommelse. Dersom presisjonsnivået i resten av boken ligger på nivå med fakta og detaljer i avsnittet som omhandler meg, er det desto større grunn til å lese biografien som en eventyrfortelling, snarere enn en dokumentarisk gjennomgang av en fantastisk suksesshistorie. Men det er jo hans personlige historie, så jeg har respekt for at ikke alle detaljer stemmer, sier Brynhildsen til E24

Les også

- Vi sitter Kjosfast i Bangkok

Brynhildsen og hans reisefølge møtte opp på flyplassen i Bangkok for å reise hjem med Norwegian via Stockholm tidlig om morgenen lokal tid 1. nyttårsdag 2014. Hjemme i Norge hadde det nye året og døgnet knapt begynt.

Der fikk han beskjed om at flyet var forsinket med minst 24 timer.

Strandet tidlig om morgenen

Før klokken 09.00 om morgenen, norsk tid, hadde han den første kontakten med E24 som senere samme formiddag publiserte et intervju hvor begrepet «Kjosfast» ble lansert.

Det er altså på denne tiden av 2014s første døgn at Kjos hevder Brynhildsen skal ha sms-et til Norwegian og tilbudt sine kommunikasjonsråd.

Men i motsetning til versjonen til Bjørn Kjos så forteller Brynhildsen at han først hadde kontakt med Norwegians ledelse i Norge etter at han hadde kommer hjem.

Først med kommunikasjonsdirektøren. Deretter ringte Kjos selv til Brynhildsen.

Les også

Kjos ber passasjerene om unnskyldning: - Forferdelig leit

– Det er riktig at jeg i samtalen med Kjos på ny uttrykte min sterke misnøye med selskapets krisekommunikasjon og mediehåndtering. Men dette skjedde altså i god tid etter at vi var kommet hjem, og Kjos personlig ringte fra USA for å beklage ulempene forsinkelsens hadde medført for oss, og samtidig forsøke å dempe støynivået mine uttalelser skapte, sier Brynhildsen.

Han presiserer også at det er feil at han er dømt for innsidehandel. Dommen som Kjos omtaler er hevet.

(saken fortsetter under bildet.)

NY BOK: Norwegian-sjefen utgif ny bok tirsdag.

Vidar Ruud

– Kjos ringte meg

Slik Brynhildsen refererer telefonsamtalen med Norwegian-sjefen forsøkte Kjos også å få Brynhildsen til å dempe sin kritikk av Norwegian.

– Jeg husker han spurte om jeg hadde tenkt å legge bort roperten snart. Jeg tror det var i denne sammenheng, enten i samtalen eller i en påfølgende sms, at jeg pekte på at medie- og krisehåndtering er et av mine spesialfelt, og at jeg gjerne kunne hjelpe hvis de hadde behov for ekstern bistand. Jeg hadde tross alt førstehånds kunnskap som rammet passasjerer, sier Brynhildsen.

Han viser til at hans tidligere pr-byrå, Woldsdal & Partnere, hadde Norwegian som kunde og at Brynhildsen selv har holdt medietrening for Norwegian, noe Brynhildsen i dag tidfester til rundt årtusenskiftet.

– En som lever av å selge sine tjenester er kontinuerlig på jakt etter muligheter for salg, og jeg lot selvfølgelig ikke denne anledningen bli forbigått. Jeg vil tro at fokus på salg er helt i Bjørn Kjos sin ånd, sier Brynhildsen

– Jeg har ydmyk respekt for at Kjos'ern har behov for å fike meg litt på kjeften. Spesielt ettersom mine høyt medieprofilerte utsagn, og påfølgende skriftlige klagedialog til Norwegian og Transportklagenemnda til krampen nesten tok meg, sier Brynhildsen.

Han mener Kjos sitt behov for å gi Brynhildsen «litt på kjeften» også har sammenheng med at uttrykket «Kjosfast» nå er festet til hans navn som synonym på forsinkelser.

Til slutt vant Brynhildsen frem i sin klagesak mot Norwegian og fikk tilbud om en langt høyere erstatning enn den Norwegian først hadde gitt tilbud om.

Les også

Norwegian snur: Gir Kjos-faste kompensasjon

Også de øvrige passasjerene på det forsinkede Dreamliner-flyet fra Bangkok fikk det samme tilbudet.

– Jeg er faktisk stolt over at min lille kamp kunne danne presedens for så mange passasjerer. At dette krones med oppmerksomhet i hans selvbiografi gjør at oppdraget kan ansees som utført. Men det er jo høyst tvilsomt om det blir noen PR-oppdrag for Norwegian og Bjørn Kjos fremover, ler Brynhildsen.

I avsnittet om forsinkelsene kommer Kjos ikke med noen selvkritikk på Norwegians vegne for de mange forsinkelsene som han forklarer med Boeings problemer med den nye flytypen og uheldige omstendigheter.

Les også

Bjørn Kjos følte seg sveket

Les også

Slik ramlet Kjos baklengs inn i flybransjen

Les også

– Gjør Norwegian til et mer attraktivt oppkjøpsobjekt

Publisert:

Flere artikler

  1. Kjos om Europa-satsing: – Det var da kampen kom

  2. Slik ramlet Kjos baklengs inn i flybransjen

  3. Bjørn Kjos har ingen planer om å gå av:
    Men har ikke tenkt å gjøre som Olav Thon

  4. Norwegian-ansatte føler seg trakassert

  5. Betalt innhold

    Ti år i stormen: Slik ble Norwegians ambisjoner selskapets største problem