Forbrukerombudet krever svar fra kabelselskapene

Kabelselskapene Get og Canal Digital har lovet å slutte med tvungne pakkesalg av bredbånd og tv-pakker, men hittil har lite skjedd. Nå har Forbrukerombudet kalt selskapene inn på teppet.

KALLES INN: Kabelselskapene Get og Canal Digital blir kalt inn på teppet av Forbrukerombudet.

Foto: Cornelius Poppe NTB scanpix
Publisert:

Ifølge Dagens Næringsliv ber ombudet om et møte for å få klarhet i hvordan kabelselskapene vil sørge for at omleggingen kommer på plass innen utgangen av året.

– Vi blir jevnlig kontaktet av forbrukere som lurer på når de kan kjøpe internett, uten at de samtidig må betale for en tv-kanalpakke de ikke ønsker seg. Kabelselskapene har foreløpig vært sparsommelige med informasjon til forbrukerne om dette. Vi ønsker derfor klare svar på når og hvordan dette gjennomføres, sier fungerende forbrukerombud Bente Øverli.

Forbrukerombudet er kjent med at enkelte kunder av Canal Digital allerede har fått mulighet til å kjøpe bare internett, men at disse er blitt fakturert for linjeleie. Ombudet vil vite om denne praksisen er noe Canal Digital tenker å fortsette med, og hvordan dette kommuniseres til kundene.

Både Canal Digital og Get sier de vil stille på møte med Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet sendte allerede i november i 2014 ut et brev til kabelselskapene om at de bryter loven når potensielle kunder er nødt til å kjøpe TV-abonnement for å få bredbån.

Da benektet både Canal Digital og Get at de begikk lovbrudd.

Les også

Apple skal være i samtaler om TV-produksjon

Les også

Forbrukerombudet mener Canal Digital og Get bryter loven

Les også

TV 2 og Canal Digital endelig enige

Her kan du lese mer om