Får halvert reisetid til Oslo og 4.500 nye boliger
Bosatte Oslo-pendlere og pendlere som jobber i Ski? Ja takk, begge deler, sier Ski.
Befolkningen på det sentrale Østlandet vil ifølge SSBs prognoser øke med 550.000 mennesker de neste 25 årene. I vår nye artikkelserie «Befolkningsboomen» ser vi på kommunene som posisjonerer seg for å få en del av denne kaken.
Når den nye Follobanen står klar i 2021 vil reisetiden mellom Oslo og Ski i Akershus være halvert. Turen tar da mellom 11 og 12 minutter.
Og det er ikke for ingenting at akkurat denne strekningen er viktig: strekket mellom Oslo Sentralstasjon og Ski er blant landets aller mest trafikkerte.
NSB: - Vi må gjøre det attraktivt å bo på landet
Innen 2025 er det ventet 11.000 flere reisende hver dag og nesten 70 prosents økning i antall passasjerer i rushtiden fra Oslo , ifølge Jernbaneverket.
- I tillegg til at Ski blir mer attraktivt for pendlerne, liker jeg også å si at det blir kortere vei fra Oslo til Ski. Jeg håper næringslivet ser disse mulighetene og ønsker å etablere seg i Ski, sier ordfører Anne Kristine Linnestad.
- Jeg vil at Ski skal bli en innpendlerby.
Se vår grafikk med info om mange av pendlerkommunene i Oslo-regionen
Bygger masse
Det er ikke bare den nye Follobanen som vil forandre Ski de kommende årene - det planlegges også en massiv bygging av nye boliger.
Hele 4.500 nye boliger skal bygges i Ski sentrum og på Langhus, forteller ordføreren.
- Det er veldig mye boliger, og det krever infrastruktur. Det krever barnehager, skoler, sykehjemsplasser og en velfungerende hjemmesykepleie. Det er absolutt ingen direkte inntekt for Ski kommune, snarere tvert imot, men jeg tror vi er nødt til å ta den kostnaden, sier Linnestad.
Har du flyttet ut av byen eller har planer om det? Vet du om andre tiltak for å få folk til å flytte? Tips oss!
Ordføreren understreker at kommunen har en rekkefølgebestemmelse, som betyr at ingen kan slenge opp 200 boliger på ett sted før det er nok skoler og barnehager til de nye innbyggerne.
- Vi ser jo at det er en kjempeutfordring for utbyggerne at kommunen ikke har økonomi til å bygge alle skolene og lignende som trengs.
Vil lokke til seg folk med fjellheis og raskere tog
«Ski er bankers»
Aud Tennøy, region- og byutvikler ved Transportøkonomisk Institutt, mener Ski er et av stedene hvor mange garantert vil kunne tenke seg å flytte i årene fremover.
- En ting er helt klart: for de fleste som pendler til Oslo er det fullt på toget til og fullt på toget hjem. De stedene som lykkes i å tiltrekke seg pendlere er de som har direktetog med hyppig frekvens. Ski er ganske «bankers», og kommer til å tiltrekke seg mye mennesker i tida fremover, sier hun.
Ordfører Linnestad er også ganske sikker på at mange vil ønske å flytte til hjemstedet hennes de kommende årene, og kommunen bruker derfor ikke særlig med penger på markedsføring av stedet.
- Vi hadde en annonse i Aftenposten i fjor, men bortsett fra det har vi ingen markedsføringsstrategi. Vi tror egentlig at den nye Follo-banen er reklame nok i seg selv som vil få folk interessert i Ski, sier Linnestad.
Bruker én million kroner på å lokke til seg nye innbyggere
Nærmere Ås
I Ås, nabokommunen til Ski ligger NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet) med sine rundt 5.000 studenter.
Når nye bussruter mellom Ski og Ås er på plass vil det store studentmiljøet kun være 15 minutter unna Ski med buss.
- Mange av studentene fra NMBU har endt opp med å jobbe i Drammen. Det vil vi selvfølgelig gjøre noe med. Det er ingen grunn til at de ikke skal jobbe i Ski, sier Ski-ordføreren.
Sammen med ordførerne i de andre Follo-kommunene er hun med i Follorådet, hvor de diskuterer hvordan Follo kan utvikle seg på best mulig måte i årene som kommer.
Ifølge SSBs prognoser er Ås den kommunen i Follo som skal vokse kraftigst frem mot 2040. I dag har kommunen drøyt 18.000 innbyggere, mens de i 2040 vil ha over 28.000 innbyggere.
Det er en økning på hele 57 prosent. Ski vil ha en økning på 27 prosent og utfra SSBs middelsprognose ha rundt 37.500 innbyggere i 2040.
- Mye plass.
Ordfører Linnestad i Ski tror ikke det blir noe problem å selge 4.500 boliger når den tid kommer. Hun forteller at det blir en god del nye boliger i Ski sentrum, men også en del på Langhus.
- Vi vil hele tiden legge til rette for boliger i knutepunkter, sier hun.
- Det er mye plass langs jernbanen på vestsida som ikke er ferdigplanlagt ennå. Det er også muligheter for en broovergang sør for Ski stasjon som enklere kan knytte øst og sør sammen.
- Hvis du ser bort fra rask togforbindelse til Oslo, hvorfor skal folk velge Ski?
- Fordi du er nært til alt: marka, et flott kulturliv og sjøen. Selv om vi ikke har egen kystlinje er det kort vei til Drøbak og Kolbotn med fine strender.
Les også: