Tine skal kutte for 750 millioner kroner

Meierikonsernets ledelse varsler kraftig lut for å styrke driften. 

STORE KUTT: Konsernsjef Hanne Refsholt sier at Tine nå tar nye grep for å styrke sin posisjon som ledende merkevareleverandør innen melk- og meieriprodukter overfor norske forbrukere og handelen.
  • Even Landre
Publisert: Publisert:

Ledelsen i Tine varslet mandag at det iverksetter et forbedringsprogram for å styrke konkurransekraften.

Målet er å realisere resultatforbedrende tiltak på 750 millioner kroner innen utgangen av 2015, og styrke Tines evne til å svare på nye markeds- og forbrukerbehov.

Konsernsjef Hanne Refsholt sier at Tine nå tar nye grep for å styrke sin posisjon som ledende merkevareleverandør innen melk- og meieriprodukter overfor norske forbrukere og handelen.

- Dette vil også skape en mer robust arbeidsplass og bidra positivt til eiernes økonomi i fremtiden, sier Refsholt.

Meiereikonsernet har lagt ned mer enn 80 meierier siden 1990 og samtidig gjennomført betydelige organisatoriske endringer.

Refsholt gjør det også klart at forbedringsprogrammet i første fase vil gjennomføre resultatforbedrende tiltak innen drift, industristruktur og distribusjon.

- Hele Tines virksomhet vil analyseres for mulige forbedringstiltak. Utvikling av organisasjonen vil være en viktig og integrert del av programmet.

Refsholt sier samtidig at det i dag ikke foreligger konkrete planer om nedbemanning, men de kan ikke utelukke at dette vil kunne bli utfallet av dette arbeidet.

- Da vil eventuelle berørte medarbeidere bli omfattet av Tines omstillingsordninger som enten gir nytt arbeid i selskapet, eller hjelp og bistand til nytt arbeid utenfor Tine, sier Refsholt.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Fjordland-salg ga resultatvekst i Tine

  2. Tine-rekord gir bonusrekord for melkebøndene

  3. Tine skal bygge meieri for norsk ost i Irland

  4. Europeerne vil ikke ha norsk smør

  5. Tine kutter 400 årsverk – skal spare én milliard kroner