Tine skal kutte for 750 millioner kroner
Meierikonsernets ledelse varsler kraftig lut for å styrke driften.
Ledelsen i Tine varslet mandag at det iverksetter et forbedringsprogram for å styrke konkurransekraften.
Målet er å realisere resultatforbedrende tiltak på 750 millioner kroner innen utgangen av 2015, og styrke Tines evne til å svare på nye markeds- og forbrukerbehov.
Konsernsjef Hanne Refsholt sier at Tine nå tar nye grep for å styrke sin posisjon som ledende merkevareleverandør innen melk- og meieriprodukter overfor norske forbrukere og handelen.
- Dette vil også skape en mer robust arbeidsplass og bidra positivt til eiernes økonomi i fremtiden, sier Refsholt.
Meiereikonsernet har lagt ned mer enn 80 meierier siden 1990 og samtidig gjennomført betydelige organisatoriske endringer.
Refsholt gjør det også klart at forbedringsprogrammet i første fase vil gjennomføre resultatforbedrende tiltak innen drift, industristruktur og distribusjon.
- Hele Tines virksomhet vil analyseres for mulige forbedringstiltak. Utvikling av organisasjonen vil være en viktig og integrert del av programmet.
Refsholt sier samtidig at det i dag ikke foreligger konkrete planer om nedbemanning, men de kan ikke utelukke at dette vil kunne bli utfallet av dette arbeidet.
- Da vil eventuelle berørte medarbeidere bli omfattet av Tines omstillingsordninger som enten gir nytt arbeid i selskapet, eller hjelp og bistand til nytt arbeid utenfor Tine, sier Refsholt.