Mathallen går nok en gang med underskudd: – Det koster å være tidlig ute

Gourmettilbydere tyr til hverdagskost for å snu røde tall til overskudd.

ETT AV MANGE EVENTS: Kåringen av «Årets matblogger 2014» fant sted på Mathallen i Oslo i fjor, ett av mer enn 250 arrangementer ifølge selskapets hjemmeside.

Mattis Sandblad
  • Tone Iren Sørheim
Publisert: Publisert:

Rekordomsetning i innspurten av fjoråret var ikke med på å redde Mathallen i Oslo fra underskudd på ny. Mathallen AS solgte i desember alene for 500.000 kroner i årets nest siste uke, uke 51.

Idet regnskapsbøkene for 2014 ble avsluttet viste bunnlinjen et underskudd på 2,9 millioner kroner.

Det er en forverring på 530.000 kroner fra 2013, og av regnskapstallene er det en høyere varekostnad -på 1,1 millioner kroner- og andre driftskostnader som er med på å svekke resultatet.

Mathallens daglig leder, Frode Rønne Malmo sier til E24 at de ikke er fornøyd med fjorårets underskudd og legger til at de hadde en del uforutsette og økte kostnader.

- På den andre siden hadde omsetningen og leieinntektene en tilfredsstillende utvikling, sier Rønne Malmo videre.

E24 BEDRIFT:Sjekk regnskapstallene til Mathallen

Minus, minus og atter minus

Mathallen AS har siden stiftelsen av selskapet i 2008 gått med underskudd i samtlige år. Mathallen AS leier ut lokaler til 29 ulike aktører hvorav 21 driver med handel.

Tidligere har flere selskapet kastet inn håndkleet i Mathallen. Matperlen von Parat takket for seg i 2013, det samme gjorde Delikatysk. Den gang uttalte markedssjef Frode Rønne Malmo (nåværende daglig leder), til E24:

– Noen av aktørene tjener fantastisk, mens andre sliter litt. Det må vi regne med for et nystartet sted med 31 ulike konsepter som ble samlet i oktober i fjor.

Les også

Mathallen: - Ikke lykkes å bli huset for den norske maten

Styret i Mathallen AS lar seg ikke vippe av pinnen av de forverrede regnskapstallene og skriver i årsberetningen:

- Konseptet er imidlertid komplisert og trenger både tid og ressurser til å innarbeide seg i markedet, slik at både Mathalltorget AS og Mathallen AS som ventet gikk med underskudd i 2014.

Og inntjeningen er blitt bedret, opp fra 13,5 millioner kroner i 2013 til 14 millioner kroner i fjor.

– Ambisjonen for 2015 er å ende i økonomisk balanse, opplyser Rønne Malmo til E24.

Dyr start

MAT-EKSPERT: Annechen Bahr Bugge i Sifo.

Robert S. Eik

– Det koster å være tidlig ute, sier Annechen Bahr Bugge til E24, forsker i Statens institutt for forbruksforskning.

Hun viser til at det er mange som ikke har arbeidet inn rutiner eller mangler kjennskap til mathaller. Videre at norske forbrukere handler gjerne dyrere delikatesser til ferier og høytider.

– Mange oppfatter nok også prisnivået som høyt i mathallene, og halvparten av norske forbrukere er opptatt av pris når maten skal velges. Likeså at det er parkering utenfor butikken, sier Bahr Bugge videre.

Matforskeren med doktorgrad i nordmenns mat- og spisevaner trekker en parallell til bransjen for personlige trenere.

– Da den oppsto på starten av 90-tallet var det ingen etterspørsel, nå er bransjen større enn noensinne. Og enn så lenge er mathaller et veldig nytt fenomen.

Les også: Økologiske produkter utgjør en tidel av målsettingen

Hard konkurranse fra butikkene

– Matkjedene har de siste årene tatt inn mer og mer naturlig, ren og lokalprodusert mat, tett oppimot det mathallene selger. Dagligvarehandelen er dermed en sterk konkurrent til mathallene, og fremtidsutsiktene til mathallene vil avhenge av hvordan de håndterer den konkurransen, sier Annechen Bahr Bugge til E24.
– Mathallene må tilby noe mer enn dagligvarebutikkene, som matopplevelser eller kursing, sier matforskeren.

Mathallene har i tillegg en voksende konkurranse av alle tilbyderne som leverer mat på døren.

10 prosent vekst

I en nyttårshilsen, gjengitt på Mathallens hjemmeside, skriver Frode Rønne Malmo, at han har planer om å øke besøkstallene med 10 prosent og den gjennomsnittlige handelen med 20 prosent i 2015.

Hvordan har satsingen mot mer dagligvarer vært hittil i år?

– Det er hyggelig å se at det er de butikkonseptene som har hovedfokus på råvaresalg som har mest positiv utvikling. Dette gjelder konsepter som Annis Pølsemakeri, Vulkanfisk og Bondenes Butikk for eksempel, sier Mathallens sjef til E24.

Han legger til at fokuset på handel og spennende butikkonsepter står høyt på prioriteringslisten og at det er den røde tråden i Mathallsatsingen.

– Vi prioriterer rett sammensetning av konsepter foran de konsepter som kunne skapt høy omsetning på kort sikt, men som ikke hadde vært riktige i vår langsiktige satsing og tro på hva som gir en levedyktig Mathall over tid, sier Rønne Malmo.

Tallene for første halvår 2015 viser en økning på 25 prosent i antall besøk og i omsetning i forhold til samme periode i 2014.

– Det er vi godt fornøyde med, sier Mathall-sjefen.

Saken fortsetter under bildet

GODE BESØKSTALL: Mathallen har etablert seg som en attraksjon i hovedstaden. Bildet viser deler av fiskedisken til Vulkanfisk, et av flere konsepter i hallen. Ved inngangen til 2015 hadde Mathallen hatt mer enn 2,5 millioner besøkende siden åpningen i oktober 2012.

Jan Petter Lynau

Bedring, men fortsatt rødt

På Skøyen i Oslo ligger også Maschmanns matmarked. Et selskap som omtaler seg som mateventyret på Skøyen, de tilbyr ferskvarer av høyeste kvalitet innen blant annet ost, kjøtt, fisk og bakverk. Alt lages inne på matmarkedet.

Maschmanns matmarked går imidlertid i likhet med Mathallen med minus for 2014. Årsresultatet viser et underskudd på 2,88 millioner kroner. Det er imidlertid en sterk forbedring fra det blytunge resultatet på negative 10,53 millioner kroner for 2013.

– Vi er veldig fornøyde med resultatforbedringen fra 2013 til 2014, men vi er ikke fornøyd med at vi ikke går i pluss, sier Heidi Hjertø til E24, daglig leder i Maschmanns matmarked.

Langt hyggeligere lesning er imidlertid de foreløpige tallene for 2015:

– Vi er spesielt fornøyd med 2015 som ser ut til å gå i pluss. Pilene peker bratt opp i riktig retning, sier Hjertø.

E24 BEDRIFT:Sjekk regnskapstallene til Maschmanns matmarked

Økt satsing på hverdagsmat

Nøkkelen til de stadig bedre regnskapstallene er ifølge Hjertø økt satsing på hverdagsmat. Maten de selger produserer de selv. Videre at de gjorde en rekke riktig grep på kostnadssiden.

I samme periode økte pengestrømmen, topplinjen, i selskapet fra 45,5 millioner kroner i 2013 til 49,5 millioner kroner i fjor. Lønnskostnadene gikk ned med 2,9 millioner kroner fra 2013 til 2014.

Totale lønnskostnader ble i fjor på 19,9 millioner kroner fordelt på 65 ansatte, der de fleste arbeider på timer, ifølge årsberetningen fra styret.

Les også

Har sauset bort millioner på luksusmat

Selskapets aksjekapital er fremdeles tapt, men eierne vil bidra med nødvendig kapital.

Om regnskapstallene skriver selskapet i årsberetningen:

– Eierne har tro på at Maschmanns matmarked vil produsere positive resultater i løpet av 2015/2016. Første tertialtall (journ.anm.: regnskapstall for januar til og med april) bekrefter den positive trenden som viser en omsetningsøkning på 15 prosent fra 2014 og hele 33 prosent fra 2013 til dagens dato (11. mai).

DELIKATESSER: Maschmanns matmarked lokker kundene med ulike typer delikatesser.

Sophie Lorch-Falch
Les også

Bacon-nyvinninger gir prishopp i USA

Les også

Findus Norge-sjef: – Ingen ambisjoner om å flytte ut av Norge

Les også

Kaffebrenneriet tjener godt på kaffetørste nordmenn

Publisert:

Flere artikler

  1. Stengte dørene med kjempeunderskudd

  2. Kaffebrenneriet tjener godt på kaffetørste nordmenn

  3. Betalt innhold

    – Det er det verste året vi har sett i manns minne

  4. Betalt innhold

    Inntektene stupte for Jebsen

  5. Betalt innhold

    — Det er det verste året vi har sett i manns minne