Coca-Cola tilbake i Rema-varmen
Remas «bestevennstrategi» satte de fleste Coca-Cola-produktene i fryseren i fjor. Nå vender de tilbake, ifølge DN.
– Vi skal gjøre mer business med Rema nå i 2018 enn i fjor. Butikkene får flere varelinjer fra oss, og vi skal samarbeide mer om kampanjer. Vi har hatt en ryddig dialog, sier Coca-Colas norske toppsjef Stein Rømmerud til Dagens Næringsliv.
Fanta og Sprite var blant produktene som forsvant fra Rema-hyllene da butikkjeden bestemte seg for å bli «bestevenn» med Ringnes for ett år siden.
Coca-Cola måtte på sin side gjennomføre permitteringer etter at 30 produkter forsvant fra Reitans butikkhyller.
Bestevenn-strategien medførte imidlertid et kraftig omdømmeknekk for Rema, som E24 meldte om i april i fjor.
Torsdag denne uken kom YouGovs omdømmeundersøkelse BrandIndex, hvor Remas stup kunne tallfestes: 3. plass i 2016 hadde blitt til 256. plass i 2017.
Omdømmestup for Rema 1000
Bestevenn-strategien går ut på å slanke antall merkevarer i sortimentet, og inngå langsiktige og eksklusive avtaler med færre leverandører. Gulroten for eventuelle «bestevenner» er å få rullet ut flere varer med bedre synlighet i Rema-butikkene. I tillegg tilbyr Rema avtaler som løper fra tre til fem år.
Det tok imidlertid bare noen måneder før Rema og Coca-Cola inngikk en avtale om at en del Coca-Cola-produkter kunne returnere til hyllene. I mars i fjor økte antallet fra 4 til 17, da blant annet Sprite, Fanta og Monster ble plassert tilbake i hyllene.