Alibaba solgte varer for 8,85 millioner – i minuttet!

Og investorene får vann i munnen av hårete vekstanslag for 2017.

HÅVER INN: Her er konsernsjef Daniel Zhang i Alibaba Group Holding.
Publisert:

I hvert eneste av de 525.600 minuttene som utgjorde fjoråret, omsatte Alibaba varer for 8,85 millioner kroner, ifølge selskapet selv.

Det gir en heseblesende topplinje på 4.654 milliarder kroner i 2016 for den kinesiske nettgiganten, ofte kalt «Østens Amazon».

Kanskje ikke så rart, da, at journalister på stedet rapporterte om investorer som utbrøt «wow!» da Alibaba presenterte sine utsikter for 2017 ved sitt hovedkvarter i Hangzhou i Kina tidligere denne måneden:

Selskapet varsler nemlig at salget styrker seg betydelig i år, og anslår en omsetningsvekst på mellom 45 og 49 prosent fra 2016, ifølge CNBC.

Aksjebyks

Alibaba-aksjen har steget kraftig det siste året og styrket seg umiddelbart ti prosent på vekstanslaget.

Sjekk to års-utviklingen på New York-børsen:

HOPP SANN: Alibaba-aksjen har hatt en solid utvikling (grafen viser siste to år), men etter nye vekstanslag i juni bykset aksjen opp nye ti prosent.

Ifølge Alibaba-markedssjef Chris Tung er de allerede det største netthandelsaktøren på kloden, foran Wallmart og Amazon.

De saftige vekstanslagene bygger på tre trender, mener han:

  • Fremmarsjen til nye lokale merkevarer i Kina
  • Smarttelefon-eksplosjon (80 prosent av transaksjonene på Alibaba skjer i dag via mobil)
  • Og fortsatt vekst for netthandel generelt

Alibaba ble stiftet av Jack Ma og en gruppe investorer i 1999 i Hangzhou og har tre ulike handleplasser: Taobao, Tmall og Alibaba.com.

Selskapet ble børsnotert i New York i 2014 til stor investor-blest.

Les også

Konkurransetilsynet vurderer å stanse matkassefusjon

Les også

Kinas nest største nettvarehus satser stort på dronelevering
til landsbygda

Les også

EU-forslag kan redusere garanti på netthandel

Publisert:

Her kan du lese mer om