Nå forsvinner de første flyene fra Norwegian etter coronakrisen

Rundt hvert tredje fly i flåten skal ut når Norwegian skal restruktureres til «Nye Norwegian». Slankeprosessen er i gang, og nå skal tre fly som ble solgt til et leasingselskap i fjor høst og leid tilbake, til Kina.

Tre Norwegian-fly av typen Boeing 737–800 er klarert for utreise fra Gardermoen til Kina. Her er ett av flyene, avbildet på Gardermoen i 2017.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
  • David Bach
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Coronapandemien har skapt en enorm krise i luftfarten, og i dag er det lite igjen av det globale flyimperiet som Norwegian var for bare kort tid siden.

For å sikre en fremtid for Norwegian har ledelsen både iverksatt en finansiell redningsplan og man har iverksatt en strategiplan for å skape «nye Norwegian»: Et selskap som skal vende fokuset tilbake til «røttene» – rutene i og ut fra Norden, samt de mest trafikkerte internasjonale rutene.

Først i 2022 regner Norwegian med at markedet vil være tilbake til en slags normal og på veien dit skal flyflåten slankes betraktelig.

Tre av flyene som nå står oppstilt på Gardermoen, en slags kirkegård for høyst levende fly, skal sendes til Kina og ta fatt på sin nye jobb for Shandong Airlines.

Dette er blant de første flyene Norwegian blir kvitt etter at coronakrisen inntraff. Dem kan det bli mange flere av med tiden.

De tre flyene leies av Norwegian fra det kinesiske leasingselskapet China Aircraft Leasing Group (CALC), som kjøpte dem fra Norwegian i fjor høst. Tirsdag 19. mai ble de etter planen juridisk overlevert til sin nye eier, selv om de har blitt stående parkert på Gardermoen også en stund til.

I slutten av april ble også tre andre enkeltstående 737-fly faset ut og fraktet til henholdsvis Ungarn og Nederland, ifølge Flightradar24 og forskjellige flyspotter-sider og -forum.

I en børsmelding fra Norwegian 20. mai, som kunngjør at selskapet har sikret statlige lånegarantier på tre milliarder kroner, kommer det også frem at de har blitt enig med leasingselskaper om tilbakelevering av tre fly før tiden.

Les også

E24-spesial: Dette er Norwegian-flåten

Tre Norwegian-fly av typen Boeing 737–800 er klarert for utreise fra Gardermoen til Kina. Her er ett av flyene, fremst, avbildet på Gardermoen i 2019.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
Les på E24+

Den første bølgen av nye aksjer: Slik fungerer Norwegian-emisjonen

Snuoperasjon i Kina

Ifølge korrespondanse mellom Norwegian og Luftfartstilsynet, som E24 har fått innsyn i, ble det søkt om såkalt eksportluftdyktighetsbevis for de siste tre flyene så sent som 8. mai.

Der ber Norwegian også Luftfartstilsynet om å inspisere flyene, som er et krav før eksport av fly, og legger til at de beklager det korte varselet.

Planen for flyene er å få sendt dem av gårde så snart alle godkjenninger er i boks. Men på grunn av covid-19 er det fortsatt noen hindre igjen. Norwegian har fått sikret et 24-timers visumfritt vindu for personellet som skal frakte flyene til Kina.

På forhånd har de påmalte registreringsnumrene bak på halen, over cockpit-vinduet og på klaffen til nesehjulet blitt skrapet av og erstattet med klistremerker.

I Kina skal personellet parkere, plukke av klistremerkene som viser LN-registreringen, og komme seg tilbake til Norge innen vinduet lukker. Norwegian er fortsatt ikke helt sikre på om de rekker å få tilgang til flyene fra bakken. Derfor ber de samtidig om tillatelse til å ettersende en skriftlig bekreftelse fra den nye eieren om at registreringsmerkene er fjernet.

– I henhold til plan og avtale

Norwegian bekrefter overfor E24 at de nå kvitter seg med disse flyene, men ønsker ikke å kommentere avgangen utover det.

– Det stemmer at disse tre flyene er eid av China Aircraft Leasing Group (CALC). Leasingavtalen for disse utløper ved slutten av måneden, og flyene er klargjort for tilbakelevering i henhold til plan og avtale, sier kommunikasjonsrådgiver Christer Baardsen i Norwegian.

Per i dag har Norwegian bare åtte fly i drift og rundt 200 ansatte i aksjon, og bare i Norge. Alt annet står på bakken.

Selskapet hadde over 11.000 ansatte og 156 fly i flåten før krisen.

Les også

Norwegians redningsplan: Tror ikke på normal drift før i 2022

Hvert tredje fly skal ut

Norwegian la i slutten av april frem flere detaljer i sin finansielle redningsplan, der de ba kreditorer og leasingselskaper ettergi store mengder gjeld i bytte mot aksjer, samtidig som aksjonærene også ble spurt om å bidra med frisk kapital for fjerde gang på to år.

Ett av de store spørsmålene har vært hvordan Norwegian vil kunne se ut etter restruktureringen og coronakrisen.

I redningsplanen varslet Norwegian en «betydelig endring i flåtestørrelsen med refinansiering», noe som skal gi kostnadsreduksjoner, og man vil fokusere på lønnsomme ruter.

Selskapet skisserer en plan der de går fra en opprinnelig plan på 168 fly i 2020 før krisen til mellom 110 til 120 fly etter krisen.

Norwegian hadde 156 fly ved utgangen av 2019, men skulle i 2020 etter planen motta både fire Dreamliner langdistansefly og flere 737 Max-kortdistansefly i henhold til opprinnelig plan.

Planen til Norwegian betyr at om lag hvert tredje fly skal ut av flåten i «nye Norwegian».

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Luftfartstilsynet
  3. Fly
  4. Kina
  5. Eksport
  6. Leasing
  7. luftfart
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegians redningsplan: Tror ikke på normal drift før i 2022

  2. Eier du Norwegian-gjeld, kan du bli sittende med denne hangaren

  3. Betalt innhold

    Hissige kreditorer kan faktisk være en fordel for Norwegian

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian kvitter seg med Dreamliner-fly for første gang

  6. Kina blir ny storeier i Norwegian