For første gang siden finanskrisen opplever varehandelen nedgang

Ferske tall fra Norges Bank viser at det er liten tro på at situasjonen i varehandelen vil bedres med det første.

Netthandel, grensehandel og et generelt mindre forbruk er blant årsaken til at varehandelnæringen har liten tro på egen bransje fremover.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
Publisert:,

– Varehandelen forteller om en faktisk nedgang. Det er første gang siden finanskrisetider at de rapporterer om en så dårlig utvikling, sier sjeføkonom i DNB Markets, Kjersti Haugland til E24.

Uttalelsen kommer etter at ledere i norsk varehandel i en undersøkelse utført av Norges Bank, rapporterer om produksjonsvekst (eller aktivitetsvekst) de siste tre månedene på -0,7 prosent, sammenlignet med vekst på 1,4 prosent til samme tid i fjor.

– Varehandelen fortsetter å være et slags sorgens kapittel. Inntektsveksten for folk flest, korrigert for prisstigning, har vært moderat de siste årene, men det har vært en ganske bra jobbvekst. Det er tankevekkende at ikke mer av dette omsettes i forbruksvekst, sier NHOs sjeføkonom Øystein Dørum.

Les også

Stenger nettbutikken på Black Friday: – Det er tøft å være en liten butikk

Eneste med tilbakegang i høst

Men det er ikke bare de siste månedene som ser dystre ut, også tiden fremover blir tøff for handelen, skal man tro bransjen selv.

Basert på tilbakemeldingene fra regionalt nettverk går det frem at varehandelsnæringen ser for seg en annualisert produksjonsvekst i handelen på −0,3 prosent de neste seks månedene.

Varehandelen er den eneste bransjen i Norge hvor lederne ser for seg negativ vekst det neste halvåret, ifølge regionalt nettverk.

– Det er en svakere rapport enn vi hadde forventet. Selv om vi ventet at det ville bli meldt om både lavere vekst tre måneder tilbake, og i de neste seks månedene, så ventet vi ikke en såpass oppbremsing som vi ser her, sier sjeføkonom Haugland i DNB.

I rapporten fra Norges Bank pekes på press fra netthandel, grensehandel, et større fokus på svinn, samt bransjeglidning til kafeer og restauranter.

Les også

21 Notabene-butikker har konkurssalg

Sjeføkonom i DNB Markets, Kjersti Haugland, tror i likhet med bransjen at man ikke vil se noen produksjonsvekst i varehandelen «med det første».

Cicilie S. Andersen, E24

Næringen krymper

I en tid med rekordhøy sysselsetting i Norge, er også varehandelen den eneste næringen som hadde negativ sysselsettingsvekst de siste tre månedene, ifølge Norges Banks undersøkelse.

Dørum kjenner igjen det som kommer frem i rapporten fra blant annet varekonsumindeksen utgitt av SSB. 

– Det er nedgang i produksjonen i varehandelen. Det er ikke slik det skal være i en slags høykonjunktur, sier sjeføkonomen.

Handelsnæringen har allerede gitt oss en forsmak på de neste seks månedene, da Virke-tall fra midten av november viser at Black Friday-salget for første gang siden oppstarten ikke satte ny rekord, men gikk tilbake ett prosent. Samtidig steg veksten for hele uken sett under ett, og Klarna meldte om økt netthandelomsetning på 19 prosent.

– Avdempingen skjer veldig nå på høsten, og det kommer ikke til å ta seg opp med det første heller, sier Haugland i DNB.