Den norske pizzakrigen: Domino's varsler omfattende snuoperasjon i Norge

Pizzakjeden leverer skuffende tall i Norge, og ser tilbakegang i salget. Nå varsles en «omfattende snuoperasjon».

SVAKT: Domino's Pizza i Norge har fått en svak start på året, det samme har resten av de internasjonale markedene på utsiden av Storbritannia. Dette fører til at kjeden ikke lenger tror det er mulig å få et overskudd for denne delen av driften i 2019.

Foto: Scott Olson AFP
Publisert:,

Domino's har brukt de siste to årene på ekspansjon i Norge.

Målet har vært å bli størst i landet på pizza, men resultatene lar vente på seg.

Det totale salget for Domino's i Norge svekket seg med en prosent i første kvartal 2019, noe som er under hva selskapet ventet seg.

Domino's varsler nå tiltak i kvartalsrapporten - for å få det norske markedet dit de ønsker det.

«Vi utvikler en omfattende snuoperasjon for vår drift i Norge, som kommer til å bli implementert i tredje kvartal»

Les også

Peppes trapper opp pizzakrigen - åpner 50 nye utsalgssteder

Hentet britisk sjef

Den amerikanske pizzakjeden har 55 utsalgssteder i Norge etter at de våren 2017 kjøpte konkurrenten Dolly Dimple's.

Selskapet som er notert på London-børsen faller tungt 6,48 prosent etter kvartalstallene ble lagt frem.

I kvartalsrapporten melder også Domino's at man har fått på plass en ny ledergruppe i de internasjonale filialene i Norge, Sverige og Sveits.

I Norge har tidligere sjef Kenneth Lorentzen forsvunnet ut, og selskapets nye kontaktpunkt er briten Robin Caley, som ifølge Linkedin fremdeles er sjef for Domino's i Tyskland.

Tidligere sjef, Lorentzen har blitt sjef for sportsbarkjeden O'Learys.

Det siste året har Domino's startet opp ti nye restauranter, samtidig har kjeden stengt 12 Dolly Dimples-restauranter, hvor fem år gjenåpnet i eget lokale som Domino's, tre er gjenåpnet som Domino's i nærområdet og fire stengte dørene for godt.

Inkluderer man nye restauranter kun under Domino’s sin egen merkevare er veksten på 12,9 prosent i første kvartal.

Ulønnsom internasjonal drift

Dominos sier de nå har et årvåkent øye på den internasjonale driften fremover.

Resultatene har vært såpass svake at selskapet mener det vil påvirke helårsresultatet.

– Gitt det vedvarende svake salget i alle våre internasjonale markeder vi tror ikke lenger at denne delen av driften vil bli lønnsom i 2019. Vi må fremover ha et tydeligere fokus på kostnader og pengebruk, sier Domino's-sjef David Wild i kvartalsrapporten.

Kjeden skriver i et notat at man vil se resultater av snuoperasjonen i fjerde kvartal i år.

Underskudd

Les også

Dyrt for Domino’s å droppe Dolly Dimple's

Det er fremdeles usikkert hvordan 2018 ble for Domino's i Norge.

I 2017 endte året med et underskudd på 73,6 millioner kroner. Omsetning landet på 102,2 millioner kroner.

Kjeden har de fleste av sine norske utsalgssteder i Oslo, Stavanger og Bergen. E24 har tidligere skrevet at flere restaurantkjeder rustet seg for pizzakrig, og at Peppes Pizza tok grep for å holde på markedsposisjonen sin.

Det langsiktige målet for Domino's i Norge har vært rundt 75 restauranter.

I en tidligere utgave av denne artikkelen stod det at Kenneth Lorentzen var sjef O’Learys Norge, men han er altså sjef for hele kjeden internasjonalt.

Les også

Restaurantkonkursene øker – bransjetopper tror det vil fortsette

Les også

Gir sukkeravgiften skylden for millionunderskudd og permitteringer

Les også

Nortura kutter halve vareutvalget for å spare penger

Her kan du lese mer om