Den norske pizzakrigen: Domino's varsler omfattende snuoperasjon i Norge
Pizzakjeden leverer skuffende tall i Norge, og ser tilbakegang i salget. Nå varsles en «omfattende snuoperasjon».
Domino's har brukt de siste to årene på ekspansjon i Norge.
Målet har vært å bli størst i landet på pizza, men resultatene lar vente på seg.
Det totale salget for Domino's i Norge svekket seg med en prosent i første kvartal 2019, noe som er under hva selskapet ventet seg.
Domino's varsler nå tiltak i kvartalsrapporten - for å få det norske markedet dit de ønsker det.
«Vi utvikler en omfattende snuoperasjon for vår drift i Norge, som kommer til å bli implementert i tredje kvartal»
Peppes trapper opp pizzakrigen - åpner 50 nye utsalgssteder
Hentet britisk sjef
Den amerikanske pizzakjeden har 55 utsalgssteder i Norge etter at de våren 2017 kjøpte konkurrenten Dolly Dimple's.
Selskapet som er notert på London-børsen faller tungt 6,48 prosent etter kvartalstallene ble lagt frem.
I kvartalsrapporten melder også Domino's at man har fått på plass en ny ledergruppe i de internasjonale filialene i Norge, Sverige og Sveits.
I Norge har tidligere sjef Kenneth Lorentzen forsvunnet ut, og selskapets nye kontaktpunkt er briten Robin Caley, som ifølge Linkedin fremdeles er sjef for Domino's i Tyskland.
Tidligere sjef, Lorentzen har blitt sjef for sportsbarkjeden O'Learys.
Det siste året har Domino's startet opp ti nye restauranter, samtidig har kjeden stengt 12 Dolly Dimples-restauranter, hvor fem år gjenåpnet i eget lokale som Domino's, tre er gjenåpnet som Domino's i nærområdet og fire stengte dørene for godt.
Inkluderer man nye restauranter kun under Domino’s sin egen merkevare er veksten på 12,9 prosent i første kvartal.
Ulønnsom internasjonal drift
Dominos sier de nå har et årvåkent øye på den internasjonale driften fremover.
Resultatene har vært såpass svake at selskapet mener det vil påvirke helårsresultatet.
– Gitt det vedvarende svake salget i alle våre internasjonale markeder vi tror ikke lenger at denne delen av driften vil bli lønnsom i 2019. Vi må fremover ha et tydeligere fokus på kostnader og pengebruk, sier Domino's-sjef David Wild i kvartalsrapporten.
Kjeden skriver i et notat at man vil se resultater av snuoperasjonen i fjerde kvartal i år.
Underskudd
Dyrt for Domino’s å droppe Dolly Dimple's
Det er fremdeles usikkert hvordan 2018 ble for Domino's i Norge.
I 2017 endte året med et underskudd på 73,6 millioner kroner. Omsetning landet på 102,2 millioner kroner.
Kjeden har de fleste av sine norske utsalgssteder i Oslo, Stavanger og Bergen. E24 har tidligere skrevet at flere restaurantkjeder rustet seg for pizzakrig, og at Peppes Pizza tok grep for å holde på markedsposisjonen sin.
Det langsiktige målet for Domino's i Norge har vært rundt 75 restauranter.
I en tidligere utgave av denne artikkelen stod det at Kenneth Lorentzen var sjef O’Learys Norge, men han er altså sjef for hele kjeden internasjonalt.