Trøbbel med BankID: Feilen kan påvirke enkelte kortbetalinger

Gorm Kallestad / NTB scanpix
Publisert:,

Oppdatert klokken 14.13: En ekstern nettverksleverandør har hatt driftsproblemer grunnet et kabelbrudd. Dette skal nå være fikset.

Torsdag melder flere kunder om problemer med innlogging i nettbanker, og problemer med BankID. Pressesjef for Nets i Norge opplyser at noe korttrafikk også kan være berørt.

Kommunikasjonssjef i Vipps, Hanne Kjærnes, bekrefter til E24 at det for tiden er problemer med BankID.

– Det er noen problemer med BankID for Telenor-kunder, men det er også noen som også har problemer med vanlig BankID med kodebrikke.

Til de som opplever problemer med BankID med kodebrikke anbefaler hun at man prøver igjen.

Kjærnes opplyser at de ikke har noe tidsestimat på når problemene vil bli løst.

På Nordea sine nettsider står det at BankID for tiden er ustabil for Telenor-kunder.

Beskjeden som kommer opp for Nordea-kunder når de prøver å logge inn i nettbanken.

Skjermdump fra Nordea sine nettsider

– Det er riktig at vi har problemer med BankID på mobil for Telenor-kunder, sier Magnus Line, pressekontakt i Telenor.

– Feilen ligger ikke hos Telenor, men i Nets som er leverandør av betalingsløsninger. Vi har dialog med Nets og avventer mer informasjon, fortsetter Line.

Nets forklarer at feilen ikke ligger hos Nets, men også berører dem.

– Feilen ligger ikke hos oss, men berører også oss. Feilen kan berøre noe korttrafikk, det kan tyde på kabelbrudd et sted, sier pressesjef for Nets i Norge, Stein-Arne Tjore.

Han forteller videre at om terminalen bruker BankAxept går det som regel gjennom på grunn av reserveløsning. Enkelte steder kan andre typer kort ikke gå gjennom, forklarer han.