Nå drikker amerikanerne mer mikrobryggeriøl enn Budweiser

Et trendskifte blant unge amerikanere er i gjære, og er dårlig nytt for Budweiser.

PÅ VEI UT: Hvert år siden 1988 har Budweiser tapt markedsandeler i det amerikanske ølmarkedet. Nå frir ølgiganten til de yngste forbrukerne i håp om å øke salget.

Joe Raedle
Publisert:

For 25 år siden var Budweiser den mest solgte pilsen i USA, og amerikanerne helte i seg over 50 millioner 119-litersfat årlig. I fjor ble det bare drukket 16 millioner fat av «the King of Beers».

Konsumet av den lyse pilsneren er halvert de siste ti årene i USA. Nå har Budweiser en markedsandel på 7,6 prosent, mot 14,4 prosent i 2004. Det betyr flere milliarder dollar i tapt omsetning i et ølmarked som omsatte for over 100 milliarder dollar i fjor, skriver Wall Street Journal.

Les også

Hetebølgen ga rekordomsetning for bryggeriene

Nisjeølet populært

Og det er lite som tyder på at et skifte i Budweisers favør er på vei. Hele 44 prosent av amerikanerne mellom 21 og 27 år har aldri smakt Budweiser, viser tall fra Budweiser-eieren Anheuser-Busch Inbev.

De yngste øldrikkerne er kresne og drikker mer håndverksøl enn tidligere generasjoner. Statusen og interessen for øl har også steget også blant amerikanere flest.

Totalt har de amerikanske mikrobryggeriene samlet en markedsandel på 14 prosent, og betyr at amerikanerne oftere tyr til nisjeøl enn industriølet Budweiser.

Her er øl billigere enn vann

Veksten i USA har fått de store bryggeriene i tenkeboksen, i håp om å slukke tørsten med egne nisjeprodukter.

Selv om salget daler i bredere lag av befolkningen, er det særlig de unge AB Inbev-konsernet retter oppmerksomhet mot for å snu trenden.

Konsernet håper rett markedsføring vil gi Budweiser-pilsen en renessanse blant de unge, lik klesmerket Levis og skoprodusenten Converse tidligere har klart.

Les også

Omveltning i bryggeribransjen: Ras av arbeidsplasser, men ingen konkursfrykt

Norge har fulgt etter

Derfor vil reklameannonsene gå fra å ta sikte på å treffe alle amerikanere, til å rettes mot unge amerikanere.

– Dette er en gjennomtenkt langtidsplan for hvordan merkevaren kan styrkes, sier visedirektør for markedsføring hos AB Inbev, Brian Perkins, til Wall Street Journal.

Øltrenden har for lengst smittet over Atlanteren, hvor nisjeølet blir stadig mer populært. Her til lands har det gitt en kraftig salgsutvikling for sterkøl og gründersuksesser som Nøgne Ø og Haandbryggeriet.

Les også:

Kraftig økning i spesialøl-salgetSkummende suksess for mikrobryggerierSolgte øl for 40 prosent mer i fjorAmerikansk heder til norsk mikrobryggeriØlsalget på vei opp etter fire års nedtur