Intrum: Innrømmer inkasso-tabbe

Sendte uriktige purringer til 3.600 personer.

Publisert:,

- Dette hører til feil som ble oppdaget i sommer og som er relatert til to av våre kunder. Vi sendte ut feilaktige purringer til noen av deres kunder igjen, sier Anders Antonson, informasjonssjef i Intrum Justitia, til E24.

Inkassoselskapet er fratatt sin konsesjon til å kreve inn penger på vegne av norske selskaper etter at 3.600 personer med gjeld ble avkrevd for høye gebyrer.

- Det er ikke bra, men vi har rettet opp datafeilen og vi har betalt tilbake de beløp det gjaldt, sier han.

Antonsson ønsker ikke å si hvilke kunder som ble rammet.

Følg Intrum-aksjen på Børs24.

Flere feil

- Hvorfor tilbakekalles innkassobevillingen nå når dette skjedde i sommer?

- Det finnes noen flere ting Kredittilsynet synes vi skal rette på, og vi får hjelp av revisjonsfirma Ernst & Young til å kartlegge hvilke prosesser som må forbedres.

I tillegg til inkasso-tabben i sommer har Kredittilsynet satt fingeren på selskapes interne kontroll- og prosessrutiner, ifølge Antonsson.

Omfattende endringer

Intrum har klaget på Kredittilsynets avgjørelse.

- Vi legger vekt på at vi har ett omfattende forbedringsprosjekt på gang, sier Antonsson.

- Hva skjer hvis dere mister bevillingen for godt?

- Jeg vet ikke hva det vil bety, det kan jeg ikke svare på.

Antonsson understreker at selskapet fortsetter driften som vanlig.

Les også: Kredittilsynet tilbakekaller Intrum Justitias inkassobevilling og Intrum ned 2 prosent