Barna gjør jobben
Lego går nye veier, og lar barn bli produktutviklere.
Hvem vet bedre enn kunden selv hva kunden egentlig vil ha? Det er spørsmålet mange selskaper har stilt seg selv, og resultatet er en ny trend kalt " CustomerMade".
Kundene får delta når idédrodlingen skal virkeliggjøres. Danske Lego er blant selskapene som har kastet seg på bølgen.
Barn tester lego
Leketøysprodusenten har hatt fire ivrige barn med i utviklingen av den nye generasjonen av "Mindstorms"-robotter.
Kort fortalt betyr det at kunden videreutvikler eksisterende produkter, eller finner på helt nye produkter.
- Det nye er at noen firmaer har utviklet systematiske metoder til å integrere brukerne i produktutviklingsprosessen. Trenden er, at virksomheten har åpnet øynene og sett potensialet i kundenes idéer, sier Lars Bo Jeppesen, adjunkt og forsker i innovasjon ved Copenhagen Business School til Berlingske Tidende.