Ole Øivind (37) ble lei av finansjobben – satser stort på klokker
I ekspressfart har Harper & Brooks blitt landets største klokkemerke. Nå har de skrapt sammen tre millioner i frisk kapital og inngått avtale med Norwegian.
Navnet får deg kanskje til å tenke på en urgammel institusjon med lange røtter fra et sted på kontinentet. Det kunne ikke vært mer feil:
Harper & Brooks er norsk, har knapt eksistert i halvannet år, har ingen røtter i urproduksjon, og ble startet av en fyr som egentlig ikke kan så mye om klokker:
Gründer Ole Øivind Skaar er utdannet sivilingeniør og finansanalytiker, og hadde – inntil 2015 – jobbet flere år i finans og den norske olje- og gass-sektoren.
– Jeg fant ikke mening i det i lengden. Jeg ville skape noe eget. Så jeg sluttet. Jeg hadde ingen plan, sier Skaar til E24.
Latterliggjør sveitsiske myndigheter: Laget klokke av ost til 9 millioner
Vil ikke være Daniel Wellington
Etter å ha brukt tid på å finne en ny kurs, har den tidligere finansanalytiker i rekordfart bygget opp landets største klokkemerke.
For å spole forover raskt: I november 2015 startet klokkesalget gjennom egen nettbutikk, i fjor vår kom de første Harper & Brooks-klokkene ut i butikk, og i dag er merket tilgjengelig på cirka 50 utsalgssteder i Norge – og 15 i utlandet.
Jeg ville skape noe eget. Så jeg sluttet. Jeg hadde ingen plan
– Drømmen er å bygge et internasjonalt anerkjent brand med klassiske kvalitetsklokker i nytenkende design, sier han.
– Er dere litt inspirert av suksessen til svenskene som startet Daniel Wellington?
– De har vært kjempeflinke kommersielt, men løpet de har valgt er ikke så interessant for oss. Vi ønsker å lage et brand som er mer forankret i solid håndverk; med sveitsiske urverk og kvalitet i alle ledd. Vi sikter oss inn i et high-end segment over Daniel Wellington, sier Skaar.
Enn så lenge drives klokkene av quartz, men Skaar sier de vil putte mekaniske urverk inn i kommende modeller. Samtidig som modellfamilien skal utvides, jaktes nye avtaler – og penger – for internasjonal ekspansjon.
Norwegian-avtale
De har nettopp inngått en avtale med Norwegian, som innebærer at Harper & Brooks skal være tilgjengelig for kjøp på alle internasjonale flyginger.
Det vil eksponere merket for anslagsvis 30 millioner årlige passasjerer.
Skaar sier de også har skaffet over tre millioner kroner i frisk kapital fra 79 nye investorer.
– Det var en utradisjonell fundraising. Jeg henvendte meg til alle mine venner, og venners venner. Jeg har virkelig lagt hodet på blokken, ler han.
Det er ikke hvem som helst som får kjøpe Bjerkes klokker
I tillegg har de inngått partnerskap med et norsk designbyrå som skal bistå i utviklingen av nye klokkemodeller, i tillegg til å utvikle butikkpresentasjon.
Skaar ønsker ikke å si hvilket byrå det er, men kaller det et «unikt samarbeid som kommer til å sette tydelige spor internasjonalt».
– Vi har også flere avtaler på gang rundt om i verden, sier han hemmelighetsfullt.