Salgsbyks for alkoholfritt øl
Gylne dråper uten alkohol er på sterk fremmarsj. Bransjetopp viser til helsefokus og større utvalg, mens Ringnes-sjefen mener dagens unge er blitt mer ansvarlige.
Salget av alkoholfritt øl i Norge er opp 20 prosent de fem siste årene, målt i volumøkning fra første kvartal 2013 og til i dag.
Det viser tall E24 har innhentet fra Bryggeriforeningen.
Særlig i år har alkoholfritt vært på fremmarsj, med 13 prosents økning i første kvartal mot samme periode i fjor.
– Det er mye, sier direktør Petter Nome i Bryggeriforeningen til E24.
– Jeg tror det handler mye om helse, og at utvalget av alkoholfritt har blitt større. Og kanskje begynner det å bli mer akseptert blant ungdom å drikke også, sier Nome.
Norges største bryggeri, Ringnes, er en sterk bidragsyter til salgsoppgangen. De siste fem årene har deres alkoholfrie ølsalg i Norge steget hele 40 prosent, opplyser administrerende direktør Anders Røed.
Regjeringen vil gjøre det billigere å lage øl
Mener Europa følger Norge
Økningen skjer imidlertid ikke bare her i landet.
Ølkjempen Carlsberg, som også eier Ringnes, oppgir i sin årsrapport for 2017 at deres alkoholfrie ølsalg i hele Vest-Europa steg 15 prosent dette året.
Denne økningen kommer imidlertid fra et mer beskjedent nivå. I Norge står alkoholfritt sterkere enn i de fleste andre europeiske land.
Ifølge Bryggeriforeningen har det alkoholfrie ølsalget i dag en markedsandel på 3,7 prosent i Norge, opp fra 3,3 prosent for fem år siden.
– Det er relativt høyt i forhold til resten av Europa, hvor normalen er mellom én og to prosent, sier Nome.
Ringnes-sjefen mener Norge ligger langt foran.
– Vår eier Carlsberg er blant dem som følger ekstra nøye med på det Norge gjør, sier han:
– I mange andre vesteuropeiske land har de først i det siste for alvor begynt å satse på alkoholfrie varianter. Norge har blant annet kommet lenger i selve utviklingen av godt øl uten alkohol, både bayer, pils og hveteøl, sier han.
Leif forlot oljejobben – startet bryggeri
Mener dagens 18-åringer er mer ansvarlige
Røed tror utviklingen bare vil fortsette. Han spår en ytterligere salgsøkning på 40 prosent i det alkoholfrie markedet i Norge innen få år.
En viktig årsak, ifølge Ringnes-sjefen, er en kulturendring blant unge kjøpergrupper.
– De er mer opptatt av sunnhet og helse, sier Røed, og viser til at alkoholfritt har langt mindre kalorier enn både vanlig øl og brus.
– Våre egne kvalitative undersøkelser kan også tyde på at dagens 18-åringer har et mer fornuftig og ansvarlig forhold til alkohol enn de eldre generasjonene, sier han.
Nome i Bryggeriforeningen sier han er skuffet over at myndighetene ikke tillater markedsføring av alkoholfritt øl som deler varemerke med alkoholholdige varianter. Han mener det hindrer nye alkoholfrie ølsorter fra å få skikkelig fotfeste.
Selv om utvalget av alkoholfritt har økt de siste årene, viser Bryggeriforeningens tall at Munkholm og Clausthaler fortsatt dominerer, med rundt 98 prosent av markedet.