Flere skip seiler under norsk flagg: – Direkte respons til regjeringens politikk

Næringsministeren sier det er et tegn på en vellykket maritim politikk når stadig flere norske skip flagges hjem.

NORSK: Bow Cardinal er ett av Odfjells skip som seiler under norsk flagg, og har Bergen som hjemhavn.

Foto: Thomas Kohnle/Odfjell
Publisert:

– Når politikken legger til rette for å seile under norsk flagg, gir det oss en mulighet til å rekruttere og drive opplæring. Det gjør at vi kan drive næringen videre i Norge, selv om bransjen står i en krise, sier administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping til E24.

Selskapet er ett av flere som de siste årene har flagget skip hjem til norske skipsregister. Ifølge Rederiforbundets konjunkturrapport for 2019 har 96 skip flagget inn til norske register de tre siste årene. De mener dette er en følge av en offensiv maritim politikk.

– Det er alltid kjekkest å ha et norsk flagg i toppen, og ha norsk hjemhavn, sier Sævik.

Les også

Handelskrigen rammer shippingbransjen: – Jeg er svært bekymret

Internasjonalt

Skipsregistrene i Norge er Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).

En av endringene var at skip i NIS fra 2016 har fått gå mellom norske havner som en del av en europeisk rute. Da det ble innført fortalte Rederiforbundet at over 20 skip ville bli flagget hjem som følge av denne endringen.

Odfjell har den siste tiden flagget flere skip til NIS, og har nå totalt 34 skip i registeret.

– Det er en direkte respons til regjeringens politikk. Vi håper den skal vare, sier driftsdirektør Harald Fotland i Odfjell til E24.

Driftsdirektør Harald Fotland i Odfjell

Foto: Sigrid Moe/E24

Han forteller at en av de viktige regelendringene, som gjør at de nå har flagget mange skip hjem, er at de har samme betingelser som sine konkurrenter.

– Vi har ingen konkurrenter i Norge. De er i Dubai, Houston og Singapore, og da er det helt avgjørende at vi kan ha samme internasjonale betingelser, sier Fotland.

I tillegg er tilgang på kompetanse, teknologi og kapital viktig for avgjørelsen, forklarer han.

– Alt dette mener vi at vi har i Norge nå, sier Fotland.

Les også

Regjeringen varmer opp til Nor-Shipping med ny havstrategi

Gjennomslagskraft

I en undersøkelse blant Rederiforbundets medlemmer sier 24 rederier at de vurderer å flagge inn skip i NOR eller NIS. De mener at innflaggingspotensialet totalt er på 78 skip, ifølge konjunkturrapporten.

– Vi er også begeistret for norsk utenrikstjeneste. De er ganske usynlige, men om noen blir syke eller det oppstår politiske konflikter, så er de veldig til stede. Det får du ikke om du flagger til Panama eller Liberia, sier Fotland.

Rederiforbundet skriver i sin rapport at det er viktig at antallet skip under norsk flagg øker

– Et stort antall skip under norsk flagg er viktig for Norges gjennomslagskraft i internasjonale fora, skriver forbundet.

Administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Foto: Sigrid Moe/E24
Les på E24+ (for abonnenter)

De norske tankskipene som seiler i medvind

Stabilitet

Dette er både Sævik i Havila Shipping og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen enig i.

– Det at vi nå har et register som ikke lekker skip, er et tegn på en vellykket maritim politikk. Dette har vært ett av målene våre i flere år, sier Isaksen til E24.

Ifølge hans departement har NIS økt med 87 skip siden 2015, og det anslås at 68 av disse har flagget inn i tilknytning til endringene. Til sammenligning sank antallet skip i NIS med 134 skip mellom 2005 og 2013.

– Det viktigste for næringen er at det ikke skjer store endringer i rammebetingelsene, som for eksempel i rederibeskatningen eller nettolønnsordningen, sier Isaksen.

Les også

– Tror vi er ved bunnen

Les også

Fersk rapport: Forsiktig optimisme i rederiene

Les også

Dette er verdens mest verdifulle skipsflåter