Inngår forsvarsavtale på 1,7 milliarder: – Historiens største ammunisjonskontrakt for Nammo

Den norske ammunisjonsfabrikken Nammo skal levere ammunisjon og våpen til Forsvaret de neste fire årene som del av et ferskt strategisk samarbeid. 

KOPIER: Sjef i Forsvarets logistikkorganisasjon, Petter Jansen (t.v.), og direktør for Nammo, Morten Brandtzæg (t.h), sier samarbeidsforhandlingene har vært krevende. Likevel hadde de matchende slips, etter sigende tilfeldig, under signeringen av kontraktene verdt 1,7 milliarder kroner. Bak dem står Elisabeth Natvig, som i august tiltrer som viseadmiral og ny sjef for Forsvarsstaben.

Foto: Fredrik Kampevoll
Publisert:,

Kontrakten, som kan bli forlenget til å vare i syv år, er starten på et strategisk samarbeid mellom Forsvaret og ammunisjonsprodusenten. Samarbeidet skal sikre Forsvaret mest mulig smell for pengene, samtidig som de skal være sikre på at de får materiellet de trenger.

– Det her er historiens største ammunisjonskontrakt for Nammo, så det er klar at det har stor betydning. Kontrakten sikrer mange arbeidsplasser, men først og fremst er dette at vi tar på oss en rolle totalforsvaret, sier administrerende direktør i Nammo, Morten Brandtzæg, til E24.

I tillegg til å levere ammunisjon til trening og bruk, skal Raufoss-bedriften, som i 2018 omsatte for 5,8 milliarder kroner, bidra aktivt på å bygge opp beredskapslager med ammunisjon for Forsvaret.

Forsvaret sier at kontrakten med Nammo er en del av å bygge opp kapasitetene, etter flere år med nedbygging.

Les også

Kongsberg Gruppen driver ryddejobb i finske Patria

– 1,7 milliarder er veldig mye for oss og samfunnet som sådan. Derfor er det viktig at det vi får til reelt sett øker beredskapen vår, og det er vi sikker på at vi får med Nammo, sier sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), Petter Jansen.

Velger norsk

At Nammo er en norsk aktør er veldig viktig for leveringssikkerheten, sier forsvarstoppen.

– Sikkerhetsloven sier at vi skal være spesielt på vakt når det gjelder norsk eierskap, og ikke minst i en beredskapssituasjon. Vi skal kunne bruke norsk lovgivning som grunnlag for samarbeid. Det skal ikke være et unntak fra konkurranselovverket, men det skal være et beredskapsmessig poeng, sier Jansen, og understreker at Nammo er den eneste store ammunisjonsprodusenten i Norge.

MILLIARDKONTRAKT: Avtalen om å levere ammunisjon og våpen til det norske forsvaret gjør at Nammo skal bidra med både kuler og krutt til daglig bruk, men også å bygge opp beredskapslagrene til Forsvaret.

Foto: Nammo

– Dere beskriver forhandlingene som harde, men dere har matchende slips. Dere har vel kommet greit fra forhandlingene?

– Vi har iallfall hatt penger igjen til å kjøpe slips, humrer Brandtzæg.

– Forsvaret har en plikt om å spare penger, og vi har en plikt om å være en kommersiell aktør. Syv prosent av salget til Nammo er til Norge, og vi lever av internasjonal konkurranse. At våre norske kunder er krevende gjør oss bedre og i bedre stand til å konkurrere internasjonalt. Det gjelder ikke bare pris, men også kvalitet og hele resten av spekteret. Så det skal være litt harde tak, og det er ikke rett frem å vinne en så stor kontrakt, sier Brandtzæg videre.

Les også

Våpenprodusenten Nammo satte rekord i fjor: Tror Trump og Nato-mål vil gi mer vekst

Strategisk samarbeid

At Forsvaret og Nammo har samarbeidet tidligere var viktig for at de nå har valgt å inngå et strategisk partnerskap.

– Det endrer ikke på rollen mellom partene, nemlig at Nammo er en industriell, konkurranseutsatt aktør i det internasjonale markedet. Vi er en krevende bestiller basert på kravene admiralen og forsvarssjefen setter til oss, og det er Natos krav og beregninger for forsyningssikkerhet som danner grunnlag for at vi nå får dette på plass i løpet av en viss fremtid. Det er et veldig viktig steg i å bygge opp et potent og effektivt forsvar, sier Jansen

Nammos eiere er den norske staten og det finske selskapet Patria, som begge eier 50 prosent av selskapet. Nammo har fra før samarbeid med det finske forsvaret, som Norge har forsvarssamarbeid med.

– Erfaringen vår fra å være strategisk partner i Finland er at vi er integrert som en del av en viktig leveransekjede, der vi har jevnlige møter og har tatt på oss en betydelig større forpliktelse enn å være en ren leverandør. Men det gir ikke noe monopol fremover. Jeg er helt sikker på at den dagen vi ikke er gode nok, så blir vi konkurrert ut, sier Brandtzæg.

Her kan du lese mer om