Coop satser på nett i Danmark og Sverige, men Norges-sjefen vil ikke følge etter

Konsernsjef i Coop Geir Inge Stokke har ingen planer om å gi kundene muligheten for mathandel på nett, til tross for at Coop i Danmark og Sverige er i full gang.

MAT PÅ NETT: Konsernsjef i Coop Norge Geir Inge Stokke tror ikke kundene sine er villige til å betale for kostnaden ved å levere mat kjøpt på nett.

Foto: Coop
Publisert:

Selv om aktørene for mathandel på nett blør penger øst og vest i Norge vokser omsetningen både Kolonial, Brandhub, Marked og Norgesgruppen raskt.

En av de mer motvillige kjedene for mathandel på nett i Norge har vært Coop som tidligere har uttalt at kundene ikke ønsker netthandel for mat enda.

Dette til tross for at Coop i både Danmark og Sverige har satt i gang sin satsing for mat på nett.

Informasjonsdirektøren for Coop i Danmark Jens Juul Nielsen sa nylig til Berlingske Tidende at markedsandelen på enkelte fysiske butikker kanskje vil gå tilbake, og at nettsatsingen derfor blir enda viktigere.

– Vi står sterkt rustet med Coop.dk. Når det gjelder fysiske butikker kommer Kvickly neppe til å øke sin markedsandel fremover, men det kommer til å kompenseres ved å erobre markedsandeler på nett, sier han til Berlingske Tidende.

Ingen matsatsing i 2018

Også i Sverige er Coop blant de aggressive på nettsatsing, og avslørte nylig til Breakit at de har inngått et samarbeid med budselskapet Urb-it for å teste en ordning som leverer maten kunden bestiller innen time.

– Vi trenger å tenke helt nytt. En slik satsing vil skille seg fra vanlig mathandel på nett som regel leverer maten dagen etter, sa Coops nettsjef i Sverige Catrin Folkesson til Breakit.

Til tross for at naboene viser nettmuskler sier konsernsjef Stokke at de vil bruke året som kommer til å satse hardere på byggevarer på nett.

Les også

Orkla satser tungt på nett: – Vi må være der forbrukeren ønsker å være

– Vi har en veldig bra utvikling på vår nettsatsing på non-food og byggevarer, og kommer til å omsette for 100 millioner i 2017. Dette markedet vil vi satse mer på neste år, ettersom Obs bygg både er prisledende og kostnadsleder på byggevarer.

Han avkrefter at det blir en satsing på nettmat i 2018.

Men ønsker ikke Coops kunder muligheten for å handle mat på nett?

– Det er mange kunder som ønsker mathandel på nett, men om de er villige til å betale hva det koster er en annen sak, sier han og kommer med et stikk til deres største konkurrent.

– Hvis vi sammenligner med våre konkurrenter så blir det spennende å se i årsrapporten hvor mye aktører som Meny kannibaliserer sin egen drift. Det svaret får vi på nyåret og er viktige observasjoner for oss.

Saken fortsetter under grafen.

Angrer ikke

Selv om ikke Coops mat vil bli å finne på nettet i året som kommer, følger Norges nest største mataktør markedet nøye sier konsernsjefen.

Les også

Ekspert om mathandel på nett: – Bare et spørsmål om tid før en av dem forsvinner

– Vi følger våre konkurrenter tett, og også på hva som skjer i Danmark og Sverige, samt resten og verden. Det vi ser er at det fremdeles er krevende å få til gode økonomiske modeller for mathandel på nett.

Han mener Norge skiller seg fra konkurrenter og partnere i utlandet.

– Norge er spesielt fordi det er et utstrakt land med få innbyggere, høye lønninger og en ekstrem butikktetthet, da blir fordelene av mathandel på nett mindre enn andre steder, forklarer Stokke som sier det er klart at de har en fordel ved å kunne ta lærdom fra Coops nettsatsinger andre steder.

– Selv om jeg ikke vet alle detaljene fra våre naboland, kan vi lære av våre partnere i Danmark og Sverige.

Konsernsjefen er klar på at han ikke angrer på at de har ventet med mat på nett, og sier at konkurransen om å være billigst er så hard, at de må vite at investeringene de gjør faktisk blir lønnsomme.

– Hadde en mulig investering i mathandel på nett vært like lønnsom som Ica-kjøpet hadde det ikke vært tvil om hva vi måtte gjøre, sier Stokke muntert.