Spotify på vei til børs

Spotify planlegger å gå på børs, bekrefter den norske medeieren Northzone.

SPOTIFY TIL BØRS: Deleier Northzone bekrefter at Spotify sikter mot børsnotering.
  • NTB
  • E24
Publisert:

Partner Tellef Thorleifsson i det norske oppkjøpsfondet Northzone bekrefter overfor Dagens Næringsliv at den svenske strømmetjenesten Spotify sikter mot børsnotering.

Etter det DN erfarer står en børsnotering på trappene innen seks til tolv måneder.

Beskjeden kommer idet det globale markedet for strømming av musikk går inn i en avgjørende fase, fastslår avisa.

Spotify har kapret posisjonen som markedsleder på det betalte strømmemarkedet. En posisjon som har kostet selskapet store pengesummer å bygge opp. Selskapet taper fortsatt penger etter å at de utvidet markedet internasjonalt de siste årene.

Ifølge kilder Dagens Næringsliv har pratet med er Spotify i ferd med å hente inn 3,2 milliarder kroner i frisk kapital. Dette vil gi en prising av selskapet på 66 milliarder kroner.

Northzone har en eierandel på rundt 10 prosent i Spotify og vil med dette ha en papirgevinst på 5,8 milliarder kroner.

15 millioner betalende

Musikktjenesten hadde på tampen av fjoråret rundt 60 millioner brukere, hvorav 15 millioner betalende.

Men Spotify taper penger og trenger kapital for å finansiere en dyr forretningsmodell der 70 prosent av inntektene går til å betale musikkens rettighetshaverne gjennom royalties.

Og konkurransen i markedet er økende.

SPOTYIFYS TOPPSJEF: Daniel Ek er Spotifys administrerende direktør.

Eksperter tror at strømmemarkedet er i ferd med å ta av i USA også, og dermed er det flere som satser.

De frykter at det er forbrukerne som blir taperne i strømmekampen.

De store kommer etter

Det er ventet at Apple vil lansere en egen strømmetjeneste i løpet av de neste månedene. Da de i fjor kjøpt Beats Electronics, fikk de strømmetjenesten Beats Music med over i Apple.

Det spekuleres i om Apples inntog i strømmetjeneste-markedet vil redefinere spillereglene for hele musikkbransjen.

Kilder har fortalt at denne strømmetjenesten skal integreres i iTunes, og dermed dukke opp automatisk hos iTunes-brukerne, som for ett år siden var om lag 800 millioner personer.

Googles strømmetjeneste, YouTube, skal også nærme seg de andre strømmetjenestene ved å i løpet av året tilby en betalingsløsning.

Samtidig utfordres Spotify av Tidal.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. – Spotify vil lansere videostrømming

  2. Dette gjorde Spotify da Jay Z lanserte Tidal

  3. Spotify-gründer: – Man må ikke være nummer én for å lykkes

  4. Spotify verdsettes til 64 milliarder kroner

  5. – Apple satser på å vinne markedet med lavest pris