Bransjen tror på comeback for julehandelen

Både Virke, NHO og Oslo Handelsstandsforening (OHF) tror på høyere vekst i julehandelen enn i fjor, men det spås ikke noen stor revansje for handelsbransjen, og organisasjonene er ganske uenige om hvor mye penger vi vil legge igjen i butikkene.

Det spås at nordmenn vil handle for 58 milliarder i desember alene, og legger man til november vil vi bruke rundt 100 milliarder på julehandelen.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
Publisert:,

– 2018 ble jo et veldig svakt år med nullvekst. Vi spådde jo en del høyere, men bommet på grunn av høye strømpriser, at folk endrer forbruksmønster i tillegg til at befolkningsveksten ikke er like sterk, sier Bror Stende, direktør for faghandel i Virke.

Han har likevel tro på at årets analyse, som viser at julehandelen vil øke med 1,5 prosent til 58 milliarder, kommer til å slå an.

– Vi har tatt hensyn til faktorene som slo ut i fjor, sier Stende.

I fjor var det nær nullvekst i julehandelen, til tross for at Virke og de andre bransjeorganisasjonene spådde vekst.

NHO spår på sin side at handelen vil øke med 1,6 prosent fra i fjor.

– Julehandelen ser ut til å bli relativt svak med en vekst som flater ut, sier Anne-Cecilie Katenborn, leder av NHO Service og Handel til E24.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor kan XXLs børscomeback være gjemt på et overfylt lager

550 kroner forskjell

Hvert år anslår bransjeorganisasjonene også hvor mye hver enkelt nordmann vil bruke på julegaver.

Nå er alle spådommene ute og ser følgende ut:

  • NHO: 11.400 kroner (totalvekst på 1,6 prosent fra i fjor)
  • Virke: 10.850 kroner (totalvekst på 1,5 prosent fra i fjor)
  • OHF: 11.100 kroner (totalvekst på 0,9 prosent fra i fjor)

– Vi har veldig god historie for å treffe, så jeg tror dette vil stemme i år, sier Stende i Virke.

Han sier det også er en betydelig usikkerhet knyttet til hvor mye miljøhensyn vil slå ut i veksten, samt at folk bruker mer penger på tjenester.

– Det har blitt mer vanlig å kjøpe ferieturer til hverandre for eksempel.

Et annet usikkerhetsmoment er rundt hvor mye av julehandelen som vil bli gjort under Black Friday, den 21. november.

Man er imidlertid enige om at varehandelomsetningen i november om veldig få år vil ta igjen handelen i desember om utviklingen fortsetter.

– Det er sikkert noen som ønsker seg tilbake til 1984 hvor vi hadde 15 prosent vekst i julehandelen, men de tidene får vi ikke tilbake, sier Stende.

Leketøysbutikkene tror på økning

Leketøysbransjen er den delen av handelen som ser det største salgsbykset i desember, og omsetter for mer enn 3,3 ganger hva de ellers selger for resten av året.

Men julehandelen i 2018 ble imidlertid svært svak for bransjen grunnet konkursen i Top-Toy som eide Toys’R’Us og BR Leker.

Så i stedet for å selge varer på fullpris gjennom den lukrative desember-måneden, var det konkurssalg hos den største aktøren.

– De butikkene som hadde en Toys’R’Us eller BR Leker ved siden av seg merket at nabobutikken hadde varer på 50 prosent avslag, sier markedsdirektør i Norges største leketøyskjede Kozmoz & Ringo, Sara Herregården.

Kjeden tok over 30 butikker etter konkursen, og har nå 220 butikker i Norge.

Kozmoz & Ringo hadde en tilbakegang i omsetningen på 2,3 prosent i desember i fjor, men det ser bedre ut i år.

– Butikkene som ikke lenger har en konkurrent ved siden av seg merker økt omsetning fra i fjor. Totalt sett forventer vi en liten vekst i julehandelen, sier Herregården som likevel ser for seg at kjeden vil måtte kutte ned på antall butikker i kjeden de neste årene.

Samtidig som Top-Toy er borte fra markedet er presset fra netthandelen fremdeles til stede, og leketøysbransjen er heller ikke skjermet fra at folk bruker mindre penger på ting, og mer på opplevelser.

Les også

DNB Markets tror euroen vil koste 10,40 kroner innen jul

BRANSJEGLIDNING: En annen hodepine for leketøysbransjen er bransjeglidning, det vil si at for eksempel interiørbutikker selger mer leker enn de gjorde tidligere, og stjeler markedsandeler.

Berit Roald

Håper å unngå strømsjokk

Strømprisene gikk i taket i fjor før jul, og førte til at høye strømpriser krympet størrelsen på gavene under treet.

Prisprognoser for årets strømpriser ser bedre ut enn i fjor, men de siste dagene har gradestokken sunket under null mange steder i Norge, og snøen har dalt i store deler av landet.

– Våre prognoser at strømmen vil være en mindre utgift i år, men nå er vi oppe i 80 øre per kilowattime, og det slår jo ut i folks økonomi, sier Stende i Virke.

Katenborn i NHO mener miljøhensyn også vil spille en større rolle i hvordan folk bruker pengene sine i år.

– Jeg tror at forbrukerne nå er langt mer opptatt av miljøvirkningene av sitt forbruk, det er det mange ting som tyder på. Derfor vil også rammene for netthandel, og hvordan det gir miljøincentiver, være noe som interesserer folk mer og mer, sier NHO-direktøren med henvisning til hvor bærekraftig det er å bestille alle julegavene sine fra Kina med fly.

Også at det er tre lørdager i årets desember-måned sammenlignet med fire i fjor, ventes å slå negativt ut.

Les også

Nystartede Alti er nå landets tredje største kjøpesentergruppering