Konkurrenter i årelang klagekrig: – Det blir tidvis for mye

Landets største sportskjeder legger ned mye tid og penger i å klage på konkurrentenes markedsføring.

KLAGESTORM: Anton Sport, XXL og G-sport er blant sportskjedene som sender en rekke klager på sine konkurrenter til Forbrukerombudet.

Foto: NTB scanpix
  • Caroline Grundekjøn
Publisert: Publisert:

– Jeg har 100 «overtramp» av konkurrenter liggende i en egen mappe i min mailboks. Jeg bruker ikke tid på disse før vi eventuelt blir klaget inn for akkurat samme feil, sier Anton Sport-sjef Morten Borgersen til E24.

– Det har skjedd mer enn én gang. Om dette hadde vært mitt fokus, kunne jeg sendt inn en klage hver eneste uke.

Sportsutstyrskjedene trekkes frem som den største bidragsyteren til en voksende bunke med konkurrentklager hos Forbrukerombudet.

Fagdirektør Jo Gjedrem anslår at det bare de siste månedene har kommet inn 20 til 30 klagebrev fra disse kjedene. Mange av brevene inneholder en rekke klagepunkter.

– Vi konsentrerer oss om det som er viktigst for forbrukerne. Det betyr gjerne større kampanjer og ting som skjer på kjedenivå. Vi kan ikke prioritere alle klagene, det er helt klart, sier Gjedrem.

– Det er ikke konkurrentklagestormer som skal diktere hva vi prioriterer. Vi må velge hva som er de groveste og viktigste bruddene, sier han.

Frykter forskjellsbehandling

I tillegg til Anton Sport, er klager sendt fra XXL og Gresvig ofte å finne i innboksen til Forbrukerombudet. Gresvig driver sportsbutikkene G-Sport, G-Max og Intersport.

KLAGEMOTTAKER: Jo Gjedrem er fagdirektør hos Forbrukerombudet og ansvarlig leder for områdene finansielle tjenester, reise og transport samt prisopplysninger.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix

– Vi er i utgangspunktet positive til å få tips om brudd på markedsføringsloven. Men tidvis er det blitt for mye, sier Gjedrem.

Klagekrigen har pågått i årevis. Så stor har pågangen vært at Forbrukerombudet i 2014 kalte inn til møte om situasjonen.

Der ble kjedene bedt om å rette oppmerksomheten mot sin egen markedsføring. Det ga færre klager i en kort periode, men det siste året har klagestormen igjen tatt seg opp.

– Mitt inntrykk er at kjedene er veldig redde for at ikke alle skal behandles like strengt. Man er veldig opptatte av at når man selv innretter seg etter reglene, så skal alle andre gjøre det. Da kommer det mye klager, sier Gjedrem.

Sammenligner med dopingsak

Fagdirektøren opplever at det særlig kommer mange klager i forbindelse med sanksjoner mot kjedene.

Nylig ble Anton Sport ilagt en bot på 800.000 kroner for å ha lovt kundene 20 prosent rabatt på nye sykkelmodeller. Ifølge Forbrukerombudet kunne ikke kjeden dokumentere at rabatten var reell.

Den opprinnelige klagen kom fra konkurrenten Gresvig.

– Denne boten føles like urettferdig som de to langrennsløperne som har vært i fokus i Norge de siste månedene. Man blir dømt av finjusen, og det skilles ikke mellom bevisst juks og menneskelig feil. Dette er totalt feil i mitt hode, sier Borgersen.

Han sier han i ettertid har gjort Forbrukerombudet oppmerksom på identiske brudd hos andre kjeder.

– Vi avventer svar på dette og mener at ingen av oss har gjort noe feil, men forventer som et minimum at Forbrukerombudet viser likhet for loven.

Les også

Forbrukerombudet krever svar fra kabelselskapene

To selskaper i Gresvig-systemet fikk selv forbudsvedtak mot seg tidligere i år for ikke å ha oppgitt førpriser i forbindelse med reklame for et ryddesalg. Det betyr at dersom det samme skjer igjen, må selskapet betale en bot på 1 million kroner.

– Jeg ønsker å understreke at vi i Gresvig nå jobber målrettet med systemer og rutiner for å unngå at vi skal komme i konflikt med reglene. Vi håper selvsagt at vi som bransje fremover sterkere kan fokusere på andre ting enn klageaktiviteten, sier administrerende direktør Pål Heldrup Rasmussen.

Sender fortløpende klager

Kjedene bruker gjerne advokatkontorer til å sende klager på vegne av seg selv.

Gresvig-direktøren sier han ikke har oversikt over hvor mange klager selskapet har sendt det siste året, men synes generelt at de bruker mye ressurser på klagebehandling.

– Når vi ser at konkurrentene våre går ut over det som er lovligheten, har vi hatt den situasjonen at vi påklager det hvis vi føler at dette er et vesentlig lovbrudd.

Også kjededirektør Anders Fjeld i XXL sier de forløpende sender klager på konkurrentene.

Les også

Forbrukerombudet om E24s boligpris-sjekk: – Trist

– Det skulle gjerne vært mye mindre, men vi ser blant annet at en god del aktører gjentar brudd som de allerede har fått påpakning om, sier han.

– Vi er opptatt av to ting, nemlig at kunden ikke skal bli lurt og at det skal være rettferdige konkurranseforhold.

Fjeld mener årsaken til at bransjen topper klagestatistikken er at den er preget av sterk konkurranse og en del nyetableringer.

– I en presset situasjon erfarer vi at en god del aktører ikke forholder seg til gjeldende regelverk, og vi er en av flere som påklager dette. Det skjer i samråd med Forbrukerombudet, som ikke selv er noe overvåkningsorgan. Vi har et godt og nært samarbeid med dem, sier han, og understreker at XXL har ikke selv fått forbudsvedtak mot seg.

Les også

– Det er helt utrolig

Les også

Føler seg lurt av utleiegigant

Les også

Gresvig kan få 800.000 i bot for reklamepåstander

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerombudet
  2. Markedsføring
  3. XXL

Flere artikler

  1. Svarte på elsykkel-bot med konkurrent-innklaging

  2. Sportsgigant får 400.000 i elsykkel-bot

  3. XXL trues med millionbot

  4. Annonsørinnhold

  5. XXL vant reklamestrid – slipper millionbot-trussel

  6. Fire ledd med provisjon ga dette «tilbudet» på forbrukslån