Ryanair vil fly innenriks i Norge

Ryanair-sjef Michael O'Leary håper å kunne fly nordmenn på innenriksruter innen ett til tre år.

  • Line Midtsjø
  • Anders Park Framstad
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Ryanair-sjef Michael O'Leary er i Norge for å lansere nye ruter til utlandet, men han har også en plan om å innta det lukrative norske innenriksmarkedet.

O'Leary forteller til E24 at han er i forhandlinger med Avinor, men at de ennå ikke har blitt enige om pris og betingelser.

Konkrete flyplasser på ønskelisten

Planen til Ryanair er å fly mellom norske byer i det som innen luftfart må kalles «umiddelbar fremtid».

- Det er et marked vi er veldig interessert i å tre inn i - forhåpentligvis innen ett år eller to. Vi har vært i samtaler med Avinor-flyplasser på Vestlandet og i Nord-Norge. For øyeblikket har vi ikke klart å bli enige om en lavprisavtale med disse flyplassene, sier Michael O'Leary til E24.

Ryanair-sjefen slår fast at både flypriser og flyplassavgiftene i Norge er for høye.

- Vi er alltid interessert i å gå inn i markeder der det finnes et lavpris flyplassalternativ på begge ender av ruten, slik at vi kan selge lavprisbilletter til 20-30 euro. Innenlandsprisene her i Norge er helt klart veldig høye, sier O'Leary.

Han har lite til overs for posisjonen han mener Avinor og SAS har hatt i det skandinaviske markedet.

- Vi vil ha konkurranse for å drive ned flyplassavgiftene og prisene på flybilletter.

- Dette mener jeg gjelder spesielt her i Skandinavia hvor flymarkedet har blitt drevet av SAS og statseide flyplasser i for lang tid. Det har ikke vært konkurranse og kostnadene er dermed for høye, sier Ryanair-sjefen.

Ville ha skattelette på 80 prosent

Det er ikke første gangen O'Leary sier han vil prøve seg i Norge.

I 2009 presenterte selskapet planer om «å redde norsk flyfart». Den gang var de i konflikt med norske myndigheters skatter og avgifter. Og, det var ikke et ubeskjedent krav lavprisselskapet stilte Avinor:

- En riktig pris i forhold til resten av Europa betyr et kutt på om lag 80 prosent, sa visedirektør Cawley til VG Nett.

Norwegian er ikke overrasket

- Dette har vi faktisk sett for oss en stund, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian til E24, før hun legger til:

- Vi mener at det er ingenting som formelt hindrer Ryanair i å starte opp i Norge. Og, det vil ikke overraske om de vil være interessert i de store kommersielle rutene som Bergen og Trondheim. Det vil nok ikke bli så mange fly til Evenes for å si det slik, sier Skånvik videre.

Nå er ikke Ryanair klare med destinasjoner, og samtalene med Avinor er ikke avsluttet, ifølge O'Leary. Det er derfor med visse forbehold Norwegian uttaler seg om den irske konkurrentens inntog i Norge.

- Det er klart at hvis det blir flere konkurrenter, så skjerper det konkurransen, sier Anne-Sissel Skånvik.

Ryanair-sjefen ønsket ikke å gå inn på hvilke ruter som kan bli aktuelle, og om han kan være interessert i mindre regionale ruter i Norge.

- Jeg kan ikke gå inn i en rutespesifikk analyse av hvilke som er aktuelle, sier O'Leary.

Han røper likevel at det er interessant med innenriksruter til og fra Rygge.

Ifølge lavprisgeneralen er et av problemene at store deler av Norge mangler et alternativ til tradisjonelle flyplasser.

- Vi er beredt

SAS mener de er klare til å møte konkurransen fra irske Ryanair.

- Vi er i hard konkurranse i dag, og vi er beredt til ta den konkurransen som måtte komme, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til E24.

Han mener det skandinaviske selskapet er godt rustet, og tror Ryanair vil få det tøft i det norske markedet.

- På det vi kaller de tyngste hovedstrekningene i Norge er det ganske stort trafikkgrunnlag. Men blant årsakene til at vi ikke har sett flere aktører fram til nå, er at konkurransen er hard og at prisene er allerede er lave. Det har sikkert fått mange til å holde seg borte, sier Johansen.

Avinor holder kortene tett til brystet

Avinor ønsker på dette tipspunktet ikke å gå i detaljer rundt Ryanair, men gir følgende uttalelse til E24:

- Vi har dialog med alle flyselskap som måtte være interessert i å fly til og fra våre lufthavner – også Ryanair. Og vi ønsker alle aktører velkommen, mot å betale de prisene som er fastsatt – og som er offentlige, sier Sindre Ånonsen, pressesjef i Avinor.

Les også

SAS anklager Ryanair for juksLO truer Norwegian med boikottKonkurrentene vil at EU hindrer SAS-støtteHer kaster Ryanair ut kvinne fordi har «feil håndbagasje»48 mill. passasjerer ga Ryanair milliardoverskudd

Publisert:

Flere artikler