Gullsmeder presses av leverandører på nett: – Kan bli aktuelt å stenge dem ute

Gullsmedene varsler tøffere tak mot merkevarer som både vil selge i butikk og på egen nettside. 

GULL: Det glitrer i Heyerdahls glassmontre, men netthandelen glitrer det lite over, og hele bransjen melder om konkurranse fra egne merkevarer på nett.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:

– Det skaper forargelse og frustrasjon i hele bransjen at våre leverandører «stjeler» omsetning fra butikkene gjennom å selge selv på nett, sier daglig leder Thomas Heyerdahl i gullsmedkjeden Heyerdahl.

De siste to årene har bransjen merket at flere og flere merkevarer som vanligvis bare ble solgt i butikk, blir lagt ut til salg på egne nettbutikker.

Det mener Heyerdahl ikke er bærekraftig.

– Vi tar alle kostnadene med varelager, husleie og lønn. Da kan vi ikke drive showrom og kunnskapsformidling gratis for leverandørene uten å ende opp med salget.

Det er spesielt utfordrende for gullsmeder som sitter på fagkunnskap som benyttes i butikk i form av råd og veiledning, men så blir varen handlet på nett.

Død distribusjonsmodell

E24 har denne vinteren skrevet om tradisjonelle bransjer som utfordres av netthandelen, og gullsmedene er definitivt en av disse.

Det er få norske gullsmeder som satser stort på nett, men modellen for salg av varene deres har endret seg stort de siste årene.

– Den tradisjonelle distribusjonsmodellen er død, det er helt sikkert, sier Heyerdahl, og fortsetter:

– Det er ikke greit å se at stadig flere leverandører velger å konkurrere med sine egne kunder ved selv å selge på nett.

KONKURRANSE: Thomas Heyerdahl har drevet gullsmedkjeden med hans eget familienavn i en årrekke. De siste årene har han merket konkurransen fra nettet, og det fra merkevarer de selv fører i butikken.

Foto: Heyerdahl

Heyerdahl som har drevet gullsmedbutikk i en årrekke, varsler tøffere tak mot merkene som ikke vil spille på lag.

– Det kan bli aktuelt å stenge ute enkelte merkevarer fra butikken. Uten butikkene får de ikke merkene vist frem sine varer til kunden. De kan ikke selge inn sine varer til butikkene, for så å snappe kunden foran nesa på oss på nett.

Heyerdahl mener man må finne nye distribusjonsmodeller som gjør alle parter fornøyde.

– Umulig med tvang

– Gullsmedkjedene har vært litt reddet av at de selger dyre varer, men i dag handler folk bil på nett, så de har dårlig tid, sier partner i Inevo Karl Philip Lund, som mener at gullsmedkjedene har vært for trege til å innse at det er nettet som gjelder.

Han har hjulpet selskaper som Norwegian, Hurtigruten, Enklere Liv og Blivakker til å satse på nett.

Les også

Zalando med milliardvekst og tusenvis av nye ansatte

Lund har liten tro på å stenge merkevarer ute av butikken.

– Jeg jobbet i Norwegian på midten av 2000-tallet, og jeg husker hvordan reisebyråene truet med å stenge oss ute, noe som fungerte dårlig, sier han, og understreker:

– Selvfølgelig kommer merkevarer til å selge direkte til kunden, det er det ingenting man kan gjøre noe med.

Lund som selv har vært i kontakt med Mestergull-kjeden som Heyerdahl er en del av, sier at de er nødt til å satse på nett - og det raskt.

– De tradisjonelle butikkene får mindre og mindre makt for hvert år som går, og de kommer ikke til å klare å tvinge merkevarer inn i butikkens univers.

Han har et klart råd til Heyerdahl og resten av bransjen.

– Det eneste man kan foreta seg, er å gjøre det enkelt for kunden. Husk at kanalkonflikter ikke finnes hos kunden, så det burde være ulovlig å snakke om i styrerom.

Butikklokalene mindre verdt

I gullsmedkjeden Heyerdahl sier den daglige lederen at nettsatsingen er på vei.

– Vi kommer til å lansere en ny nettbutikk i løpet av 2018, og håper med dette på et godt samarbeid med våre merkevarer også på nett, sier Heyerdahl.

Han tror aldri faghandelen vil forsvinne, men at den vil forandre seg mye de neste årene.

Heyerdahl mener også utleierne må ta innover seg at butikklokalene ikke er like mye verdt, nå som en stadig økende andel av varesalget ikke er innom butikken.

– Jeg mener også utleierne må ta inn over seg den pågående endringen i forbrukeratferd. Butikklokalene er ikke like mye verdt som før, og utleiere må tenke nytt for å tiltrekke seg de beste konseptene.

Til tross at gullsmedbransjen har vært sent ute, er Heyerdahl optimistisk for fremtiden.

– Løsningen er å finne gode digitale strategier der man i fellesskap kan øke det totale salget gjennom samarbeid, sier han.

Les også

– Tilbords-systemet var gått ut på dato

Les også

Jernia-sjef hevder: Kitch'n kjøpte Tilbords for å slå dem konkurs

Les også

– Både navn og logo må byttes

Her kan du lese mer om