Bane Nor hever avtaler med konkurstruet selskap

Bane Nor hever avtaler verdt 3,5 milliarder kroner med Condotte - og viderefører arbeidet med Follobanen selv.

STARTER OPP IGJEN: Bane Nor vil videreføre arbeidet på Follobanen selv.

Foto: Bane Nor
  • NTB
  • E24
Publisert:

Deler av byggingen av et landets største infrastrukturprosjekter, Follobanen, har stått stille i to uker fordi den italienske entreprenøren kjemper mot konkurs.

Tirsdag hevet Bane Nor to avtaler med selskapet. Begge avtalene er tilknyttet to av Follobaneprosjektets totalkontrakter.

Bane Nor opplyser nå at de vil videreføre arbeidet selv. Arbeidet ble startet opp igjen tirsdag morgen.

– Bane Nors sentrale interesse er å oppfylle samfunnsoppdraget gjennom ferdigstillelse av Follobanen, innenfor de gitte økonomiske rammer og med riktig kvalitet, mot slutten av 2021. I lys av dette må Bane Nor gjøre de nødvendige tiltak. Entreprenøren har ubetalte regninger til firmaets underentreprenører og anleggsarbeidet har stanset, sier prosjektdirektør for Follobaneprosjektet, Per David Borenstein.

Les også

Europa og Kongsberg vil tukte SpaceX

100 underleverandører påvirkes

Bygg.no har tidligere omtalt at den italienske entreprenøren Condotte igjen er i økonomisk trøbbel. Tidlig i januar var Condotte i så store problemer at selskapet ba om – og fikk innvilget – konkursbeskyttelse av en domstol i Roma.

Mens forhandlingene pågikk sto arbeidet stille på de to store anleggsområdene ved Oslo S, Gamlebyen og Middelalderparken i Oslo.

Condotte har fram til tirsdag hatt to av de fem totalkontraktene for Follobanen. Rundt 100 underleverandører og tjenesteytere som jobber med prosjektet i Norge, påvirkes av situasjonen.

Les også

– Kirkenes kan bli et arktisk Rotterdam

Les også

Bane Nor ønsker tettere dialog med reindriftsnæringen

Les også

Follobane-entreprenør trues av konkurs

Her kan du lese mer om

  1. Jernbane
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Follobane-entreprenør trues av konkurs

  2. Dømt til å betale Skanska 273 mill. i erstatning

  3. Follobanen utsettes med ett år til 2022 – italiensk konkurs har kostet 1,6 milliarder

  4. Annonsørinnhold

  5. Oslo skjerper krav til byggeplasser: Alle skal være fossilfrie

  6. Rapp Bomek konkurs – eier jobber for videre drift