Fransk dagligvarekjempe lanserer banktjeneste

Dagligvarekjeden Carrefour satser på nettvekst gjennom blant annet den nye banktjenesten. For norske dagligvarekjeder er det imidlertid usikkert om det er mye å tjene på å drive bank, mener ekspert.

BANKTJENESTE: Dagligvarekjeden Carrefour lansere nettbankkonto.

Foto: å© David Mdzinarishvili / Reuter Reuters
Publisert:

Som del av internettsatsingen lanserer den franske dagligvarekjempen Carrefour en nettbankkonto, skriver Reuters.

Det skjer i et marked med økende konkurranse der også den franske telekomoperatøren Orange med sin partner har mål om å starte bank, ifølge nyhetsbyrået.

Satsingen på det nye produktet, som skjer gjennom Carrefour Banque, skal gi kundene tilgang til en brukskonto i en internettbank til en kostnad av en euro i måneden, som kan knyttes til et betalingskort.

Vil øke netthandelen

Det er første gang en dagligvareaktør tilbyr en slik nettbankkonto i Frankrike, ifølge Carrefour Banque-sjef Julien Jaillon.

– Vi lanserer den første brukskontoen distribuert i Frankrike av en detaljhandel, tilgjengelig for alle uten inntektsbegrensninger, sier Jaillon til Reuters.

Carrefour-sjef Georges Plassat har en ambisjon om vekst i den nettbaserte virksomheten, med et mål om at netthandelen skal øke fra 1,2 milliarder euro i 2016 til 4 milliarder euro i 2020.

Les også

Kolonial.no med fysisk lokale: Vil la deg plukke opp varene i lekeland

Carrefour Banque, som ble grunnlagt i 1981, er kontrollert med 40 prosent av franske BNP Paribas. Den tilbyr allerede forbrukerkreditt, sparing og forsikringstjenester til sine 2,5 millioner kunder.

Den nye tjenesten skal i første omgang bli tilgjengelig i over 3.000 Carrefour-butikker i Frankrike.

Med banktjenesten følger Carrefour Banque etter de store tradisjonelle franske bankene. De har satset på nettvirksomhet for å møte konkurransen fra nettbaserte aktører med lave kostnader, og et fall i antallet kunder som er innom filialer.

– Et spørsmål om tillit

Bedrifter som tilbyr banktjenester rettet mot forbrukerne er et ikke helt ukjent fenomen. I Norge har blant annet flyselskapet Norwegian startet bank.

– Det å åpne en bank er bare et spørsmål om software og tillit. Stoler du nok på bedriften til å putte pengene i den kan bedriften også være bank. Det skal ikke mer til, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

Andersen, som blant annet har teknologi og digitalisering som sine forskningsområder, er derimot usikker på om norske dagligvarekjeder har mye å hente på å drive bank.

Les også

Dagligvareekspert: Nettaktørene stjeler andeler fra kjedene

– Jeg vet ikke hvor mye de store retailkjedene kan tjene på å drive bank, fordi norske banker er ganske elektroniske og kostnadene er ganske lave. Selv om det ikke er særlig stor differensiering, de tilbyr det samme stort sett alle sammen og de har det samme betalingssystemet i bakkant.

– Når vi ser på bankmarkedet i Norge i dag er mye av kostnadene tatt ut av konsumentbiten. Det er ikke der vi kommer til å få de store endringene i bank fremover, tror jeg. Det vi kommer til å se stor forskjell på er bedriftsmarkedet. Der er det fortsatt dyrt og kronglete, sier han til E24.

Det kan også være en viss forskjell på det franske og norske bankvesenet, ifølge Andersen, som påpeker at Carrefours banktjeneste er en enkel internettbank.

– Så må du se på franske banker, hvordan de er satt opp i dag og hva som skal til for å åpne konto, hvor lett det er. Så ser du på hvor vanskelig er det å åpne en konto i Skandiabanken. I Frankrike er det mer klønete, de har kanskje ikke kommet like langt i gjøre ting enkelt. Alle slik nyvinninger må sees relativt til hva som allerede eksisterer.

Les også

DNB-sjefen tror antall ansatte blir halvert

Les også

Norges Bank vurderer nye e-penger

Les også

Stadig færre minibanker

Her kan du lese mer om