BI-professor anklager matvarebransjen for urent spill

Dagligvarekjeden Lidl ble utsatt for skitne triks og norsk matvareoligopol

  • E24
Publisert:

Det mener BI-professor Arne Nygaard, som beklager at den tyske matvarekjeden nå forsvinner ut av Norge.

- Det norske dagligvaremarkedet er et oligopol, sier Nygaard til Finansavisen.

Les også:

  • Reitan blir Lidl-konge
  • Reitan til ny kamp mot Orkla & Co
  • Som lyn fra klar himmel

Skitne triks

Han er bekymret for det han oppfatter som koordinert motstand og bruk av skitne triks mot Lidl, fra resten av de norske matvarekjedene.

Ifølge professoren ble det inngått allianser mellom kjeder, fagforeninger, lokalpolitikere og lokale byråkrater for å hindre den tyske kjeden å få fotfeste i det norske dagligvaremarkedet, skriver Finansavisen.

Som under iskrigen

Nygaard sammenlikner det hele med den norsk-svenske iskrigen som herjet i landet på begynnelsen av 1990-tallet.

Nygaard mener at mange av de samme metodene som ble brukt da, blandt annet gjennom et sterkt fokus på nasjonalisme, har blitt brukt mot Lidl.

Ødelegger konkurransen

- Politikerne burde ha tatt samfunnsansvar og stimulert alternativene for konkurrentene, sier Nygaard som er bekymret for konkurransen i markedet og viser til de enorme private formuene som stammer nettopp fra denne bransjen.

Konkurransetilsynet sier til Finansavisen at de vil holde et ekstra godt øye med konkurransen i dagligvarebransjen fremover.

Tilsynet ble varslet om Rema 1000 overtakelse av Lidl på fredag og har rundt tre uker på å vurdere oppkjøpet.

Leverandørene misfornøyd

Også Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) mener det er synd at Lidl nå har blitt kjøpt opp av Rema 1000.

- Det er et skritt i feil retning, og viser hvor vanskelig det er å komme seg inn i det norske dagligvaremarkedet, sier Helge Hasselgård i DLF til Dagens Næringsliv (DN).

Flere nyheter på E24.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Reitan til ny kamp mot Orkla & Co

  2. Professor kritisk til matvarekjedenes makt

  3. SER MOT DANMARK: Rema 1000 vil kjøpe Lidl

  4. Reitan får kjøpe Lidl

  5. Lidl kostet Reitan 1,9 milliarder