Får halvparten av inntektene fra flyplasskos

Flyhavn-selskapet Avinor gikk med et solid overskudd i 2013. Nesten halvparten av inntektene kommer fra shopping og serveringstedene på flyplassene.

FLYPLASSKOS: Stive priser gjør at flyplassene tjener gode penger på passasjerenes flyplasskos.
Publisert:

Nordmenn er reiselystne, og i fjor satt Avinor rekord for fjerde år på rad med 48 millioner reisende. Dette er en økning på 4,2 prosent fra året før, og 38,5 prosent av reisene går til utlandet.

Lufthavn-selskapet, som har eier flertallet av norske flyplasser, leverte et solid resultat på 891 millioner kroner i 2013.

Men selskapet har todelt drift - flytrafikken og de kommersielle tilbudene på flyplassene. Og flykosen gav selskapet nesten halvparten av inntektene i fjor.

Det vil si at forbruk på flyplassene snart skaper mer inntekter enn de flyreisende på norske lufthavner.

Det er i hovedsak Oslo Lufthavn, Gardermoen, som skaper inntekter for selskapet.

Flyplass-kos i vekst

- Inntektene fra kommersielle tilbud som ikke er knyttet til flyselskaper øker jevnt og trutt, sier Petter Johannessen, konserndirektør for økonomi i Avinor til E24.

De kommersielle tilbudene på flyplassene omfatter taxfree, restaurant drift, parkering samt hotellovernatting.

Av driftsinntekter på nær 10 milliarder kom i overkant av 4,7 milliarder kroner fra de kommersielle tilbudene.

Les også

Sterkt tredje kvartal fra Avinor

Økningen i flykosen har vært jevn de sisten årene. Fra 2012 til 2013 økte de kommersielle inntektene med 11,3 prosent - fra 4,245 milliarder til 4,727 milliarder kroner.

Fra 2011 har det vært en økning på nesten 25 prosent.

I motsetning ble inntektene fra flytrafikken redusert med på 0,8 prosent per passasjer fra 2012 til 2013, ifølge den ferske årsrapporten fra Avinor.

Stive bidrar til økte inntekter

De økte inntektene fra den kommersielle delen av driften henger sammen med at prisene på norske flyplasser er stive.

I dag er det det SSP som er ansvarlig for prisnivået, etter at de kjøpte retten til å driver 30 serveringssteder og kiosker på Gardermoen.

Konkurransetilsynet uttalte tidligere denne uken at ølprisene på norske flyplasser må reduseres. De mener det er uheldig at SSP har monopol på de kommersielle tilbud på Oslo Lufthavn.

Les også

Konkurransetilsynet vil ha billigere flyplass-øl

– Vi vurderer to mulige spor. Enten å komme med en påpakning til staten, som eier Avinor, eller at vi henvender oss direkte til Avinor om mulig misbruk av dominerende stilling, sier direktør i Konkurransetilsynet Christine B. Meyer til Dagens Næringsliv.

- Finansierer hele luftfart-strukturen

I årsrapporten skriver selskapet at en endring i rammebetingelsen rundt de kommersielle tilbudene på flyplassene vil ha stor innvirkning på selskapets inntjening.

Pressesjef i Avinor Sindre Ånonsen meddelte på samme tid at han ønsker størst mulig konkurranse i anbudsrundene rundt de kommersielle rettighetene.

Les også

Avinor-sjefen vil ha flere interkontinentale ruter

– Jo flere tilbydere, jo bedre løsninger for både oss og publikum, sier han til Dagens Næringsliv.

Avinor opererer slik at overskuddet fra de store flyplassene dekker underskuddet på de mindre flyplassene. I årsrapporten står det også at inntektene bidrar til å dekke utbyggingen av de største flyplassene.

- Det er overskuddet fra de store lufthavnene som er med på bidra til å finansiere hele luftfart-strukturen i Norge, sier Johannessen til E24.

Les også:

Dobler kapasiteten på Bergen lufthavnRec-sjefen blir ny lufthavndirektørNå kommer Fast Track-sikkerhetskontroll på Sola og Værnes- Vi har blitt ledende på bare 2,5 år

Publisert:
Gå til e24.no