Handleriet.no reddet fra konkurs i vinter – mer enn doblet underskuddet i fjor

I vinter var det nesten over for det vesle dagligvareselskapet på nett, men Handleriet.no fikk inn friske penger og fikk leve videre. Styreleder sier selskapet vil tape penger også ut 2019.

MAT PÅ NETT: Handleriet.no er en av de mindre aktørene som fremdeles lever i markedet for dagligvarer på nett. Nå har selskapet endret strategi, og tror dette betyr svarte tall på bunnlinjen om ikke altfor lenge.

Foto: Sindre Hopland
Publisert:,

– Vi er i en omstillingsfase, og har med oss investorene på det, og leverer på målsettingen hver måned selv om resultatet er negativt, sier styreleder i Handleriet.no, Hans Martin Nakkim.

Årsregnskapet viser at selskapet tredoblet omsetningen fra 4,1 millioner i 2017 til 12,3 millioner kroner i fjor.

Men også det negative resultatet så nær en tredobling det siste året.

Fra et underskudd på 6,5 millioner kroner i 2017, endte underskuddet på 15,5 millioner kroner i 2018.

Les også

Handleriet.no begjært konkurs

Slapp med skrekken

Det var i februar at Handleriet.no ble slått konkurs, men klarte å hente penger til å satse videre.

– Vi har gjort noen nye strategiske valg, og er fornøyde med resultatet av endringer som ble gjort i fjor sommer, sier styreleder Nakkim.

– Vi var avhengig av å gjøre noen grep som nærmet oss lønnsomhet, sier Nakkim som ikke ønsker å komme med noe spådommer om når selskaper går i null.

Styrelederen ønsker heller ikke å forklare konkret hva slags strategiendringer selskapet har gjort, men sier det har med distribusjonen å gjøre, samt et tydeligere fokus på bedriftsmarkedet.

– Vi jobber med å få opp verdien på hver handlekurv vi leverer. Da sier det seg selv at det er mer økonomi i å levere til bedrifter.

Samtidig utelukker Nakkim å bli en ren bedriftsaktør, selskapet skal fremdeles selge dagligvarer til forbrukermarkedet.

– Jeg har tror på at de grepene vi har gjort nå, skal gjøre at vi ser tall nord for null om ikke så altfor lenge.

Han forklarer at man ikke har noe uttalt mål om nøyaktig når selskapet skal begynne å tjene penger.

Les på E24+ (for abonnenter)

Kolonial har skjemt bort kundene sine. Det kan være selskapets største problem

Pengeinnhenting

Både selskaper som 123levert.no og Brødboksen har prøvd og feilet innen dagligvarer på nett, sammen med Stein Erik Hagens Marked.no som også ble avviklet etter å ha tapt 290 millioner kroner på to år.

Nakkim sier disse historiene nok gjør det tøffere å hente penger til et selskap som Handleriet.no fra eksterne investorer.

– Vi har foreløpig ikke hentet penger utenfor telefonlisten, men jeg tror ikke det er lett å hente penger i de åpne markedene. Spesielt etter at Brødboksen og Marked.no la ned.

Foruten mindre aktører som Handleriet.no, står Kolonial igjen som den dominerende aktøren på nett med svenske Kinnevik i ryggen, samt Meny.no som er den største satsingen fra de etablerte dagligvarekjedene.

Drift ut året

Nakkim ønsker ikke å kommentere hvor mye penger selskapet har hentet, men sier at det holder for drift ut året.

– Det kan være vi må hente penger igjen mot slutten av året, vi har liten aktivitet i sommer, så vi må se hvordan høsten blir først, sier styrelederen.

Ingen rene dagligvareaktører har evnet å tjene penger på nett enda, og det har blitt diskutert hvor store salgsvolumer man må opp i for å tjene penger på nettmat.

Konsulentselskapet Qvartz mener den magiske grensen for lønnsomhet for en ren dagligvareaktør på nett er på rett over to milliarder kroner.

Men Nakkim har troen på det går an å tjene penger på dagligvarer på nett, også i mindre volumer enn konkurrentene.

– Vi styrer ikke mot noe salg, og har ingen exitstrategi.

I en tidligere utgave av saken stod det at styreleder Hans Martin Nakkim var daglig leder i gamblingselskapet ComeOn. Det stemmer ikke, Nakkim sluttet som daglig leder for tre år siden.

Les også

Rema 1000 taper terreng til konkurrentene

Les også

Dyrket.no jakter milliardmarked med varer som drukner hos de store grossistene

Les også

Coop Mega venter millionvekst i salget av økologiske varer

Her kan du lese mer om