Sportsbusiness

Sportsbransjen vokste med en halv milliard i høst

Sportsbransjen opplevde ellevill coronavekst i tredje kvartal. En av dem som priser seg lykkelige er sykkelkjeden Birk Sport. Kjeden gikk konkurs i januar, men kom seg på beina igjen. I tredje kvartal mer enn doblet de salget fra i fjor.

Sportskjedene kan nok et kvartal vise til formidable vekst. Her fra XXL på Alnabru i Oslo.

Brian Cliff Olguin / Brian Cliff Olguin for e24
  • Sindre Hopland
Publisert: Publisert:

Når nordmenn hverken får reist til utlandet med fly, og forsøker å unngå reising med kollektivtransport til jobb, så tjener sportskjedene på begge deler.

Og skal man bedømme hvor mye nordmenn har vært i naturen basert på omsetningen av friluftsutstyr, så har vi vært mye utendørs det siste året. I tredje kvartal økte omsetningen av sportsutstyr med 525 millioner kroner fra samme tid i fjor. Dette er bare kjedene, så veksten er samlet sett enda større.

– Sommeren har vært vanvittig sterk, og det er ingen tvil om at nordmenn finner trøst i å være i aktivitet, sier leder i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen til E24.

Veksten var på 15 prosent, litt under andre kvartal, men i kroner er veksten høyere.

Les også

Norgård-familien kjøper boet etter Birk Sport

Les på E24+

Virusvinter gir XXL-aksjen en ny vår (+)

Butikksjef i Birks butikk i Oslo, Øyvind Mæhlum, sier det er elsykkel som er mest populært blant kundene deres i høst. Selskapet som gikk konkurs i vinter har lagt ned tre butikker, men vil likevel klare vekst på topplinjen på grunn av coronakrisens endrede forbrukeratferd.

Sindre Hopland/E24

Fra konkurs til rekordsalg

I begynnelsen av januar skrev E24 om konkursen i Birk Sport. Sykkelkjeden hadde gått med millionunderskudd i flere år, og forsøkte forgjeves å få på plass en redningspakke med største aksjonær.

Nå er situasjonen ganske annerledes.

– Det har vært et veldig solid tredje kvartal, sier daglig leder og eier i Birk, Martin Nordgård Vermundsberget, som kjøpte opp konkursboet i januar.

– Bransjen så vekst på 15 prosent i kvartalet, hvordan gikk det for dere?

– Birk har en vekst på 114 prosent fra samme butikker tilsvarende periode i fjor, sier Vermundsberget og forklarer videre:

– Vi er veldig fornøyde med at vi klarer å komme oss gjennom en tøff periode, og er jo samtidig ydmyke på situasjonen vi står i med tanke på pandemien. Vi har ansatt tidligere personale som har blitt permittert fra andre jobber, og vi har kjøpt inn store varepartier med elsykler fra kunder i Europa som måtte avbestille. Sistnevnte har vært svært viktig for å være leveringsdyktige gjennom hele sesongen.

Birk anslår at omsetningen vil havne på 70 millioner kroner i 2020. Det er ni millioner mer enn i fjor, men med tre færre butikker. Vermundsberget sier sykkelkjeden ligger godt an til å tjene penger i år.

Opptil 450.000 sykler

Sportsbransjenforeningen anslår at nordmenn har kjøpt 400.000 sykler, men lederen mener det er konservativt.

– Det kan godt komme opp i 450.000 sykler, sier Hansen som mener advarsler mot kollektivtrafikk har gitt ordentlig vind i seilene for sykkelsalget.

Han sier elsykkelsalget er spesielt sterkt – opp 50 prosent fra samme tid i fjor.

Man kjøper ikke sykkel hvert år, men til tross for dette tror ikke Birk at det er rett ned igjen neste år.

– Så det stopper ikke opp nå som alle har kjøpt sykkel i år?

– Nei, vi tror det er lenge til toppen er nådd. Når man ser på andre europeiske land som Tyskland, Nederland og Danmark, ligger disse langt foran Norge på sykkelbruk. Befolkningen endrer sine transportmønstre langsiktig, samfunnet legger til rette for sykling i større grad, og i tillegg vil kundene trenge service på syklene de har kjøpt.

Hansen i Sportsbransjenforeningen mener likevel at «det å legge budsjett for neste år blir nok ikke blir lett».

Les også

XXL Norge-sjef André Sørensen trekker seg

Butikksjef i Birks butikk i Oslo, Øyvind Mæhlum, sier det skal bli godt med ferie i vinter etter å ha tatt ut lite fri i sommer da «alle» skulle ha sykkel.

Sindre Hopland/E24
Les også

Europris med nytt sterkt kvartal: Coronakrisen gir omsetningsvekst på over 400 millioner

Ikke friskmeldt

Nordens største sportskjede, børsnoterte XXL, har allerede levert sine kvartalstall som viste en vekst på over 21 prosent i det norske markedet.

Sportsbransjenforeningen leverer ikke tall på enkeltselskaper, men sier det er sterke tall over hele linjen når vinteren setter inn og bransjens desidert viktigste kvartal starter med både vintersesong, julesesong og Black Friday.

Hansen mener mye skal til for at 2020 ikke blir et bra år, men advarer samtidig:

– Bransjen er ikke helt friskmeldt ennå, i hvert fall ikke lønnsomhetsmessig. Spesielt vinterleverandørene trenger en vinter med kulde og snø, for det er fremdeles en del ski og vintervarer på lager som mange trenger å få solgt.

XXL tror dette kan bli et av deres fortrinn i årets sesong.

– Sammenlignet med konkurrentene som i år må selge ut fjorårets skimodeller i år, så fikk vi solgt ut alt, og kan ta inn de nyeste modellene, sa XXL-sjef Pål Wibe til E24 ved utgangen av oktober.

XXL-sjef, Pål Wibe, tror nye skimodeller vil bli et av deres fortrinn når sportsbransjen går inn i det fjerde og viktigste kvartalet i året.

Tore Meek
Les på E24+

Virusvinter gir XXL-aksjen en ny vår

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Sportsbusiness
  2. XXL
  3. Sykkel
  4. Sportsbransjen
  5. Pål Wibe
  6. Konkurs
  7. Black Friday

Flere artikler

  1. Sykkelspesialist gikk fra konkurs til rekordsalg

  2. Betalt innhold

    Sportskjeden solgte like mye på to måneder som i hele 2019. Nå gir de penger til restauranter som sliter.

  3. Sportsmerkene dropper Black Friday: – Vi stenger butikken på fredag

  4. Annonsørinnhold

  5. Ble vekstvinner i handelsbransjen: – Jeg blir ingen vinner neste år

  6. Europris med nytt sterkt kvartal: Coronakrisen gir omsetningsvekst på over 400 millioner