Møller Mobility Group med tidenes resultat

Det familieeide konsernet gjør et solid resultathopp fra 2020 og kan vise til resultatfremgang på samtlige forretningsområder i perioden.

RESULTATHOPP: Ledergruppen i Møller-konsernet kan glise bredt etter resultathopp. Her konsernsjef Petter Hellmann og finansdirektør Anna Nord Bjercke avbildet i 2020.
  • Anders Lang-Ree
Publisert: Publisert:

Resultatet før skatt endte med 627 millioner i første tertial for Møller Mobility Group (tidligere kjent som Møllergruppen), melder selskapet i en pressemelding.

Med en resultatforbedring på 51 prosent fra 414 millioner kroner før skatt i fjor, leverer konsernet det beste resultatet for første tertial i selskapets historie.

Rekordresultatet kommer etter en resultatforbedring på samtlige forretningsområder.

– Møller Mobility Group har en sterk finansiell posisjon, en solid ordrebank, og en modellportefølje som har truffet markedene godt i 2021, og er dermed i en god posisjon til å legge en langsiktig strategi til grunn for videre utvikling, uttaler konsernsjef i Møller Mobility Group, Petter Hellman.

Resultathoppet skyldes flere faktorer. Konsernet peker på en god omsetningsutvikling og økt effektivitet innen servicemarkedet som viktige drivere.

Salget av nye biler har også vært vesentlige høyere enn i 2020. Økningen i salgsvolum skyldes spesielt lansering av nye elektriske modeller.

– Antall utleverte biler i Norge er foreløpig relativt moderat, men kontraktsinngangen for nye biler er imidlertid vesentlig sterkere i 2021 enn i 2020. Dette er drevet av lanseringene av nye elektriske modeller som Volkswagen ID. 4, Skoda ENYAQ og Audi Q4 e-tron, står det i pressemeldingen.

2020 var preget av stengte fabrikker, stor usikkerhet og redusert nybilsalg for Møller-konsernet. De negative effektene av covid-19 ser nå ut til å ha avtatt.

Bedre bruktbilmarked i Norge enn i Sverige

Konsernet er også representert i Sverige og Baltikum. Konsernets samlede omsetning endte på 11, 1 milliarder kroner for første tertial, en økning på 200 millioner fra 10,9 milliarder i første tertial i 2020.

Mens omsetningsveksten i både servicemarkedet og bruktbilmarkedet var solid i Norge, var utviklingen noe svakere i servicemarkedet for Sverige og Baltikum. Bruktbilmarkedet gikk dårligst i Sverige i perioden.

Positiv utvikling i salg av elbiler fortsetter

Møller Mobility Group fortsetter å kapitalisere på skiftet fra fossildrevne biler til elbiler.

Per 1. Mars 2020 var 9,7 prosent av personbilbestanden i Norge nullutslippsbiler, viser tall fra opplysningsdirektoratet. Samtidig er nå 60,4 prosent av de nye personbilene registrert i mai nullutslippsbiler.

GODE TIDER: Harald Møller er deleier i Møller Mobility Group. Han står oppført som Norges 54. rikeste på Kapitals liste over Norges rikeste.

Elbilandelen i nybilsalget økte fra 31 til 42 prosent i 2019 for Møller-konsernet, og videre til 69 prosent i 2020. Elbiler utgjorde 70 prosent av personbilsalget deres i Norge i første tertial i 2021, og konsernet forventer at andelen vil øke ytterligere fremover.

– Samtlige modeller har fått god mottagelse i markedet, og Møller Mobility Group har en tydelig ambisjon om fortsatt å være drivende i elektrifiseringen av bilparken i våre.

Styrket likviditet

Møller Mobility Group har styrket likviditeten i første tertial ved å etablere et nytt obligasjonslån på 600 millioner kroner med forfall i mars 2026. I tillegg har selskapet to obligasjonslån med forfall på 400 millioner og 300 millioner, som forfaller i henholdsvis mars 2022 og desember 2023.

Møller Mobility Group deler normalt sett ut utbytte hvert tertial, og ved utgangen av første tertial 2021 er det avsatt et utbytte på 100 millioner kroner. Egenkapitalandelen er 40,3 prosent.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elbil
  2. Møller Mobility Group
  3. Bil
  4. Audi Q4 e-tron
  5. Norge

Flere artikler

  1. Nå er det 400.000 elbiler på norske veier

  2. Kriseåret ga rekord for lokale bilselgere

  3. Bilimportøren Møller bekymret etter bred rødgrønn enighet om «Tesla-avgift»

  4. Europa kjøpte flere elbiler enn Kina i fjor: IEA venter kraftig elbilvekst

  5. Skeidar snudde til overskudd i 2020