Kampen om luften

Forbrukerrådet mener vi ikke bør godta å betale flyreiser på forskudd lenger

Forbrukerrådet mener det er på tide at myndighetene sanksjonerer mot flyselskaper som ennå ikke har refundert corona-avlyste reiser, men at det ikke er nok.

Forbrukerrådet mener kunder ikke lenger bør akseptere å betale flyreiser på forskudd. Foto: Vidar Ruud / NTB

  • NTB
Publisert: Publisert:

Luftfartstilsynet ga fredag flyselskapene en frist for når flyreisene må være refundert hvis det ikke skal ende med millionbøter for selskapene. Fristen settes slik at pengene må være tilbakebetalt innen utgangen av november.

– Vi tar til orientering at tilsynet har kommet til dette vedtaket. Det var på tide at myndighetene sanksjonerte mot det som har vært klare brudd på lovfestede forbrukerrettigheter, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

– Forbrukerne skulle hatt refusjon innen sju dager, men har ventet i månedsvis. Vi hadde forventet at Luftfartstilsynet ga klar beskjed til SAS om at de skulle refundere alle utestående krav innen utgangen av oktober, legger hun til.

Blyverket mener det nå må tas en debatt om forbrukerne i det hele tatt kan godta å betale flyreiser på forskudd etter denne saken.

– Flyselskapene og myndighetenes håndtering har tvunget fram en debatt om vi i det hele tatt kan godta å forhåndsbetale flyreiser. Når forbrukernes penger ikke er sikret, bør vi heller ikke godta å betale reiser på forskudd, sier hun.

Les også

Luftfartstilsynet truer SAS med millionbøter

Les også

Full forvirring i SAS-aksjen: – Folk har ikke fulgt med i timen

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Forbrukerrådet
  3. Scandinavian Airlines (SAS)
  4. Norwegian

Flere artikler