Munthe-Kaas gir seg som Oda-sjef i Norge

Gründeren skal fortsette som konsernsjef, og gir ansvaret for Norge til en «intern stjerne».

  • Martin Hagh Høgseth
  • Hanna Ghaderi
Publisert:

Oda-gründer Karl Munthe-Kaas overlater styringen av den norske delen av nettmatbutikken til Kristin Thornes Woldsdal, bekrefter han til E24.

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saken.

– Kristin er en intern stjerne. Hun har vært med på den tyske ekspansjonen, og var også avgjørende i arbeidet når pandemien kom med blant annet programstyring, sikring av økt kapasitet og smittevernstiltak.

Thornes Woldsdal har jobbet som strategi- og forretningsutvikler i selskapet siden 2018.

Munthe-Kaas sier videre at hun er godt likt internt og en strålende leder som innehar Odas verdier, er handlekraftig, empatisk og godt likt.

Han skal på sin side bruke mer tid på strategi og arbeidet med den varslede utenlandssatsingen fremover.

– Jeg er konsernsjef, var konsernsjef før dette og er det fortsatt.

Konsernsjefen sier det er en naturlig utvikling å få en egen Norge-sjef med ekspansjonen, og at de har egne sjefer også i de andre landene.

Starter snart opp i Finland

Oda har tidligere varslet at selskapet skal ekspandere til Tyskland og Finland.

– Finland og Tyskland er det som vil koste de neste fem årene, og vi kommer til å ta inn flere milliarder. Men vi har en investorbase som ikke bare er forberedt, men jeg vil si ivrige, på å delta i ekspansjonen, sier Munthe-Kaas til DN.

I forbindelse med at satsingen internasjonalt ble kjent i april varslet selskapet også at Softbank gikk inn i selskapet med én milliard kroner.

Den gang sa Munthe-Kaas at de allerede var i gang med byggingen av lageret i Finland, og at de ville lansere i løpet av året. Til DN torsdag forteller selskapet at de begynner med leveringer rundt Helsinki tidlig neste år, før det vil åpne flere lageranlegg i Tyskland.

Les også

Ekspert om Odas priskutt: – Nesten en halsbrekkende gjerning

Kuttet priser

I september valgte Oda å kutte prisene på alle varene for å matche lavpriskjedene. Det skjedde samtidig som gründeren fortalte til E24 at selskapet gikk med overskudd på driften for aller første gang i første halvår.

– Seks prosent er det vi går ned i snitt. Det høres kanskje ikke så mye ut, men det er gigantisk i dagligvaresammenheng. Og for folk flest er dagligvare en av de største utgiftspostene, bortsett fra bolig, sa Munthe-Kaas den gang.

Nyheten ble mottatt av overraskelse av dagligvareekspert og tidligere lektor ved BI, Odd Gisholt.

– Det er nesten en halsbrekkende gjerning, sa Gisholt.

– Når det gjelder innkjøpspriser, så ligger de dårligere an enn konkurrentene. Så er det klart at det å kjøre varene ut til folk er dyrt, så mitt råd er at de må ta mer betalt for å kjøre varene hjem.

– Oda hevder jo å være i verdenstoppen hva lagereffektivitet angår, og at det gjør priskuttene mulig?

– Ja, de er kjempegode på å plukke. Men i Norge – et langstrakt land med høye bilkostnader, høye lønninger og bomavgifter for utlevering – ligger akilleshælen i å få til en effektiv distribusjon og utlevering, sa Gisholt.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. ODA

Flere artikler

  1. Omsetningen til Oda steg 25 prosent i fjor

  2. Ekspert om Odas priskutt: – Nesten en halsbrekkende gjerning

  3. – Mange ting er uvant og litt ukjent

  4. Equinor-aksjen trakk Børsen nedover

  5. Fredag startet strømutvekslingen med britene: – En viktig milepæl