Resultatkollaps for selskap bak kjendis-sportsklær
Active Brands gikk med underskudd i fjor etter å ha tjent 69 millioner i 2019.
Nordmenn flyttet fritiden i økende grad ut i friluft i fjor, men pandemiens negative sider overskygget dette for Active Brands del.
Det viser ferske 2020-regnskap som er offentliggjort først nå.
Active Brands utvikler, produserer og selger sportsutstyr i Europa og Nord-Amerika.
Det inkluderer klesmerkene til vinteridrettsikoner som Bjørn Dæhli, Kari Traa og Therese Johaug.
Kraftig resultatfall for Therese Johaug
Første underskudd siden 2013
Selskapet fikk et omsetningsfall på 23 prosent i 2020, fra 1,09 milliarder kroner til 840 millioner kroner.
Konkursen i Gresvig i februar 2020, samt coronakrisen, var blant faktorene som bidro negativt, skriver selskapet i årsrapporten.
Det tre uker lange dramaet etter Gresvig-konkursen: Derfor måtte Sunde reddes av Gjelsten (2020)
Uåret førte også til første underskudd siden 2013. 2019-resultatet hadde vært selskapets beste, med 69 millioner kroner i overskudd, men i fjor ble det et tap på 161.000 kroner.
Her kan du se regnskapstall for Active Brands fra tidligere år:
Fransk-tysk sjef
Active Brands ble kjøpt opp av det nordiske investeringsfondet FSN Capital i 2017. Transaksjonen skal ha vært verdt mer enn én milliard kroner.
Tidligere i år ble det kjent at Espen Krogstad går av som administrerende direktør etter åtte år i rollen.
Fransk-tyske Christophe Merkel har tatt over. Han kom fra rollen som «Vice president and General Manager» i Nike.