Mener de har knekt taxi-koden: Prai vil tilby lovlige drosjeturer til langt lavere pris

Med et knippe kjente investorer på laget lanseres snart drosjeappen Prai. Ved å gi lovlige drosjer som står på tomgang mer å gjøre, mener gründerne de skal klare å tilby lavere priser og samtidig øke trafikken.

FRA DROSJE-REKLAME TIL DROSJE-APP: Usman Saleem kom inn i drosjemarkedet gjennom reklameskjermer på nakkestøtten. Nå er han daglig leder i drosjeappen Prai.
  • Marius Lorentzen
  • David Bach
Publisert: Publisert:

– Målet er at du skal få en bil innen ett minutt, sier Usman Saleem til E24.

Han er leder for den nye drosjeappen Prai, som etter planen skal lanseres nå i påsken, eller rett etter.

De siste dagene har selskapet gjennomført de siste testene for å se hvor mye trafikk og hvor mange forespørsler deres nye drosjeapp klarer å håndtere på en gang.

Prai-gründerne stuper på hodet inn i et mildt sagt kontroversielt marked, et marked verdt mange milliarder årlig.

De mener imidlertid de har klart å knekke den juridiske koden som gjør det mulig å lansere en drosjeapp i Norge – helt lovlig. Gründerne frykter heller ikke represalier fra hverken drosjesjåfører eller sentralene, fordi de har alliert seg med dem.

Dermed mener de at de også unngår Uber-fellen.

Etter å ha lansert tjenesten sin i Norge og flere europeiske land med brask og bram, måtte den amerikanske giganten til slutt kaste kortene i oktober i fjor.

Da varslet Uber at de legger ned hovedtjenesten Uber Pop i Norge på ubestemt tid, på grunn av at lovligheten ved tjenesten var under lupen.

Uber Black-tjenesten, som formidler limousinbiler som allerede har løyve, har imidlertid fortsatt som vanlig.

– Det blir spennende å se hva Uber svarer med, sier Saleem om det han beskriver som sin hovedkonkurrent.

Drosjen bruker taksameter – du bruker app

Prai-appen kobler drosjesjåfører som allerede har løyve hos en av drosjesentralene med passasjerer, men selve tjenesten går utenom sentralene. Som kunde bestiller og betaler du direkte i appen.

Prai-appen har et kjent design for dem som er vant til appene fra Oslo Taxi eller Uber.

Når du ber om en drosjetur, sender Prai dette ut til mobilene til alle aktuelle drosjer i området. De får så en foreløpig pris, og hvis sjåføren aksepterer den så plotter sjåføren denne inn i taksameteret som en fastpris. Dermed registreres hver tur som om du skulle praiet en drosje på gaten og blitt enig om å kjøre til et sted for en avtalt sum.

I motsetning til Vipps-betalingen hos Oslo Taxi, åpner Prai-systemet for at man kan endre destinasjon underveis og at drosjesjåføren får riktig betalt.

Ved å bruke sjåfører med løyve og taksameter mener selskapet de kan unngå Uber-fellen, og drive helt innenfor lovverket.

Prai-systemet fungerer ikke helt ulikt Uber, på den måten at prisen svinger med etterspørselen. Det er likevel noen klare spilleregler som kundene kan forholde seg til, forklarer sjefen:

– Hvert selskap har sitt pristak, og vi overgår aldri taket som den billigste taxien har. Utgangspunktet vårt er 12 kroner per kilometer og 4 kroner per minutt, og så vil prisen som oftest øke i hektiske perioder som torsdager til lørdager.

Prai lever an en provisjon de tar av hver enkelt tur.

Taxiforbundet: – Ikke bekymret

Leder Øystein Trevland i Taxiforbundet sier han har hørt om Prai, men vil ikke utdype om han synes det er et positivt tilskudd til drosjenæringen.

– Vi tenker ikke annet enn at det er en app som andre apper i markedet. Han må sørge for å ha alt i orden når det gjelder lover og regler, og skaffe seg noen å samarbeide med, sier Trevland.

– Saleem mener Prai er noe drosjenæringen vil nyte godt av og også har bedt om. Er du enig i det?

– Det får stå for hans regning, men hvis han greier å selge inn det så er det bra. Han får skaffe seg samarbeidspartnere og arbeide på like vilkår med alle andre, sier Trevland, som legger til at anser Prai som en konkurrent i taxinæringen på lik linje med de andre sentralene.

Taxiforbundet er imidlertid ikke bekymret for at Prai vil komme til å presse prisene ned, mener Trevland.

– Nei. Det er vi ikke bekymret for, sier han.

Fikk investorer via megler-venn

Med seg på laget har Usman Saleem og de andre gründerne fått investorer som Kjetil Holta, Hans Furuholmen, Willy Dahl og tidligere Fredriksen-topp Ørjan Svanevik. Til sammen har investorene skutt inn 12 millioner kroner og sikret seg 50 prosent eierskap, noe som verdsetter Prai til 24 millioner kroner.

Investorene har en opsjon på å spytte inn ytterligere 12 millioner til en verdsetting på 48 millioner, etter det E24 får opplyst. Saleem og de andre gründerne sitter med den andre halvparten av eierskapet i Prai.

Les også

Tidligere Uber-sjåfør Anneli (26): – Norsk byråkrati på sitt verste

Usman Saleem jobbet i sin tid i Elkjøp, men hoppet etter hvert av for å starte egen bedrift. Dette har igjen ført han inn i Prai.

– Etter å ha jobbet meg oppover i fire år til å jobbe på hovedkontoret, tenkte jeg at nå må jeg tørre å starte noe selv. Etter å ha sett skjermene med reklame de hadde i taxiene i Hongkong, fikk jeg ideen til å starte Giraff Vision her hjemme, sier Saleem, med referanse til reklameskjermene på nakkestøttene som han har solgt.

– Etter hvert fikk jeg tillit i drosjemiljøet, og der fikk jeg høre at mange slet med å få hverdagen til å gå rundt.

Saleem tok kontakt med en bekjent som var megler i Arctic Securities. Han introduserte Saleem for Ørjan Svanevik, som via Fredriksen-systemet var en viktig kunde for meglerhuset.

Med seg på Prai-laget har Saleem fått både gamle kjente fra Elkjøp og folk fra Brødboksen, hjemleveringstjenesten som nylig gikk konkurs.

Oslo er bare starten

– Vi lanserer piloten én av de nærmeste dagene, og vi vil være klare med en ny versjon av appen om kort tid, der man vil kunne dele ankomsttid med venner, bli ratet og rate sjåførene og slike ting, forklarer Prai-sjef Usman Saleem.

Tjenesten skal starte opp i Oslo og omegn i første omgang, men gründeren har ekspansjonsplanene klare:

– Bergen, Trondheim og de store byene er nærliggende. Der har vi gode relasjoner. I løpet av året satser vi på å være landsdekkende i storbyene, sier Saleem.

Les også

Taxiforbundet om Ubers «pause»: – Tror ikke regjeringen lar seg presse

Han forteller at investorene hans nesten har vært mer ivrige i sine ekspansjonsplaner enn han selv, men sier at han er mektig imponert over de innspillene og analysene de har bidratt med.

– Vi vet det er interesse fra byer som Porsgrunn og lignende, men vi holder litt tilbake fordi vi er usikre på hvordan vi skal balansere antallet sjåfører og biler med trafikken.

Departementet skal endre reglene

Prai har allerede vært i flere møter med både samferdselspolitikere på Stortinget og Samferdselsdepartementet. Saleem forteller at deres konsept har blitt tatt godt imot, som en mulig løsning på drosjeproblematikken.

– De synes det er gøy at vi kan drive innovasjon innenfor regelverket, sier Saleem.

For selv om Uber inntil videre har droppet Uber Pop-tjenesten i Norge, fordi lovligheten av å benytte sjåfører uten løyve har vært svært tvilsom, så har EUs konkurransemyndigheter kommet på banen.

I februar i fjor varslet overvåkningsorganet ESA med at Norge har lagt begrensninger på drosjemarkedet som rammer forbrukerne og bryter med EØS-reglene, blant annet fordi det er satt et tak på antallet drosjeløyver. Det mener ESA begrenser muligheten for nye aktører til å etablere seg.

I desember annonserte Samferdselsdepartementet at de hadde varslet ESA om at norske myndigheter satte i gang et større regelverksarbeid der man blant annet ville foreslå å oppheve behovsprøvingen og sentraltilknytningsplikten, samtidig som man beholder kravet om drosjeløyve.

Flere konkurrenter er på plass

Prai er ikke alene om å satse på appbasert drosjetrafikk. Svippr har et lignende tilbud, og er til stede i flere viktige markeder som Trondheim og Asker og Bærum, men foreløpig ikke Oslo.

I tillegg har en rekke drosjesentraler enten egne apper eller allierte seg med portalløsninger.

– Vi går inn med en annen prismodell. Utfordringen i markedet er at prisen er for høy. Uber ble populært fordi det er enkelt og på grunn av prisen. Vi satser på at vi skal gi næringen fire ganger flere passasjerer mot at de gir lavere priser, sier Saleem.

– Vi er også uavhengig av hvilken sentral, så med oss skal du til enhver tid få tildelt den nærmeste drosjen, uavhengig av hvilket selskap taxien er tilknyttet, forteller han.

Han mener nøkkelen med Prai er at de skal utnytte ledig kapasitet som allerede er der i dag, og ved å bruke den, kan man også ta lavere priser fordi drosjesjåførene uansett vil tjene mer ved å holde bilen i aktivitet:

– Drosjer står i dag stille rundt 70 prosent av tiden, og av de 30 prosentene de faktisk kjører, består rundt halvparten av tom returkjøring, sier Saleem.

– Konseptet vårt er at lavere priser skal gi betydelig mer trafikk, som igjen gir økte inntekter.

Frykter ikke gjengjeldelse fra sentralene

Inntil videre lever Prai i en slags symbiose med drosjesentralene, og selskapet gjør foreløpig ikke kontrollen av vandel og andre elementer selv:

– Sjåfører som vil kjøre for oss laster ned appen, og såfremt alle papirene deres er korrekt når det kommer til løyve og vandel, så godkjenner vi dem, sier Saleem.

Han forteller at de har hatt møter med flere drosjesentraler, og at de er fornøyde så langt, samtidig som de ser at tjenesten kan bli en utfordring for dem på sikt. Foreløpig har han klar sjåfører i blant annet Christiania Taxi, Norgestaxi, Asker og Bærum Taxi, samt Nedre Romerike Taxi.

– Har det vært vanskelig å overtale drosjesjåfører til å bli med på tjenesten?

– Nei, taxisjåførene har jo egentlig bedt om noe som dette. Vi har også gjort noen tester bare for venner og familie, og der har vi vist sjåførene at vi kan klare å doble omsetningen per bil, sier Saleem.

– Og dere er altså ikke redde for represalier fra drosjesentralene hvis de føler dere tar for mye av markedet deres?

– Nei, vi er på lag med sentralene. Vår konkurrent er Uber, og de og andre skal vi ta, sier Saleem og fortsetter:

– Si du er Oslo Taxi og tar 5.000 i avgift til sentralen uavhengig av hvor mye sjåføren faktisk kjører. Da får jo sentralen uansett ikke provisjonsbasert inntekt, og jeg mener vi egentlig kan bistå sentralene i å overleve på sikt.

Les også

Uber-sjefen i samtaler med Toyota om selvkjørende biler

Les også

Tidligere Uber-sjåfør Anneli (26): – Norsk byråkrati på sitt verste

Les også

Her er Ubers plan for å bli i Norge

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Prai vant i domstolen: Kommunen får ikke stoppe taxi-appen

  2. Oslo forsøker å stanse ny taxi-app: Prai går rettens vei for å blokkere dem

  3. Taxi-gründere ønsker lovendring velkommen: – Har ligget bakbundet og kneblet

  4. Taxi-appen Prai tapte ankesak: Tar saken til Høyesterett

  5. Krever at Oslo kommune dekker tapt omsetning