Facebook frir til nordmenn etter skandaleåret: Åpner pop-up event i Oslo

Facebook ønsker å stille seg til rådighet for norske brukere etter det turbulente året som har gått. 

Foto: Joel Saget AFP
Publisert:

Fredag 8. februar åpner Facebook dørene til et pop-up event på Youngstorget i Oslo.

Arrangementet varer i to dager, skal inneholde en rekke foredrag og paneldebatter, opplyser selskapet i en pressemelding.

– Målet er å stille seg til rådighet for norske Facebook-brukere, for å svare på spørsmål om alt fra innholdsmoderering til hvordan Facebook bruker informasjonen til plattformens brukere, heter det i pressemeldingen.

Les også

Facebook fyller 15 – en gigantisk tenåring med voksne problemer

Tungt år

2018 var preget av personvernskandaler for sosiale medier-giganten. Selskapet mistet hele 33 prosent av sin markedsverdi i løpet av året, tilsvarende 1.266 milliarder norske kroner.

Den største av Facebooks personvernskandaler kom i mars, da det ble kjent at det britiske selskapet Cambridge Analytica hadde fått tilgang til opplysninger om 87 millioner Facebook-brukere.

Informasjonen ble blant annet brukt til å tippe USAs presidentvalg i Donald Trumps favør og til å påvirke brexit-avstemmingen i Storbritannia.

– Det er ingen tvil om at 2018 har vært et vanskelig, men også viktig år for Facebook. Året var preget av saker som viste at vi ikke har hatt et tilstrekkelig bredt syn på ansvaret vårt, men det var samtidig også et år der erkjennelse førte til handling. Vi har styrket vårt vern mot innblanding i demokratiske valg, og tredoblet teamet som har ansvar for å holde Facebook trygt og sikkert, sier Facebooks Norge-sjef Rune Paulseth.

Les også

Nå kan du slette Facebook-meldinger i opptil 10 minutter

Vil bli mer transparente

Facebook investerte et tosifret milliardbeløp i sikkerhet i løpet av fjoråret, påpeker Paulseth, men legger til at selskapet fremdeles har en stor jobb å gjøre for å gjenvinne folks tillit.

Blant annet ønsker de å bli mer transparente, og gi bedre informasjon om brukernes muligheter til å kontrollere både brukeropplevelse og hva slags informasjon de deler med Facebook.

– Vi hører for eksempel ofte at vi selger brukerne sine data, men det gjør vi ikke, og det har vi aldri gjort, sier Paulseth.

Arrangementet i Oslo skal dermed brukes til å informere og diskutere Facebook. Det er åpent for alle.

Les også

Facebooks turbulente år: – Hvor mye verre kunne det gått?

Les også

Facebook bekrefter: 30 mill. rammet av hackerangrep

Les også

Vil ha Zuckerberg ut av styret

Her kan du lese mer om