Sævik tar jafs i kriserammet marked for offshoreskip

Sævik-familien kjøper stor eierandel av Volstad Maritime som har en offshoreskip-flåte til en anslått verdi på 4,3 milliarder kroner.

SATSER: Per Sævik fotografert i kantinen i Havila Shippings hovedkvarter i Fosnavåg på Sunnmøre.

Foto: Hallgeir Vågenes VG
  • Johann D. Sundberg
Publisert:,

Få måneder etter at Per Sæviks offshorerederi Havila Shipping etter endeløse knallharde forhandlinger med kreditorene så vidt reddet seg fra konkurs, satser Sævik-familien igjen tungt på offshoreskip.

Familiens investeringsselskap Havila Holding varsler i en pressemelding mandag ettermiddag at de har inngått avtale om kjøp av en stor andel av Volstad Maritime.

Ifølge pressemeldingen eier Volstad Maritime en flåte offshoreskip som er verdivurdert til 4,3 milliarder kroner, men selskapet har også betydelig gjeld.

Flåten består av fem store subsea-skip, ett dykkerskip og tre seismikkskip.

Lange kontrakter

Med ett unntak går alle skipene på lange og lønnsomme kontrakter, ifølge pressemeldingen.

Pressemeldingen angir ikke hvor stor eierandel Sævik-familiens selskap vil få i Volstad Maritime. Ole Voldstad vil fortsette som stor medeier og styremedlem.

Sævik-familiens investering skjer gjennom innskudd av ny egenkapital i Volstad Maritime, ifølge pressemeldingen.

Les også

Statoil om supplykontrakter: – Veldig stor interesse

I pressemeldingen heter det også at Volstad Maritime hadde behov for tilskudd av ny kapital for å kunne klare å betjene et obligasjonsforfall, som ifølge Njål Sævik er på 500 millioner kroner.

– Med denne operasjonen vil vi være i posisjon for å delta i en eventuell restrukturering av bransjen og vi vil være godt posisjonert for den markedsoppgangen som vi forventer vil komme i årene fremover. Vår familie er ikke blant de som mener oljealderen er over, sier Per Sævik i pressmeldingen.

– Betydelig beløp

Han omtaler Volstad Maritimes flåte som ny og at skipene er blant de største i Norge.

Sæviks sønn Njål forteller til E24 at Havila Holdings eierandel blir på rundt 50 prosent.

Han vil ikke fortelle i detalj hvor stor investeringen i Volstad Maritime, som har betydelig gjeld, er.

– Vi ønsker ikke å kommentere det nå. Men det er et betydelig beløp vi skyter inn i ny egenkapital. Det er basert på god kontraktsdekning og inntjening, sier Sævik til E24.

Han forteller at de lengste kontraktene for Volstad Maritimes skip løper til 2022.

Les også

Kristian Siem om restrukteringer i offshore: – Det er mer å gjøre

Sævik sier det ikke er noen planer om å slå Volstad Maritime sammen med Havila Shipping. Det er heller ingen planer om å flytte Volstad Maritimes hovedkontor fra Ålesund.

Men det at Volstad Maritime, i likhet med Havila Shipping, holder til på Sunnmøre har vært viktig for Sævik.

– Vi ser det som viktig å opprettholde den maritime klyngen på Sunnmøre, sier han til E24.

Marked som kollapset

Markedet for offshoreskip var knallhett i årene frem til oljeprisfallet startet i 2014.

Men som følge av massive bestillinger av nye skip og et påfølgende fall i etterspørselen fra oljeselskapene har markedet falt fullstendig sammen og svært mange skip ligger i opplag.

De aller fleste rederiene har måttet gå inn i tunge forhandlinger med kreditorene som har medført at kreditorene har blitt storeeiere i sektoren.

Les også

Nytt selskap skal kjøpe supplyskip på billigsalg

Men samtidig har nye aktører kastet seg inn i markedet. I fjor engasjerte Kjell Inge Røkkes Aker seg i næringen og er i dag, etter flere redningsaksjoner og fusjoner, storeier i det største norske rederiet Solstad Farstad sammen med John Fredriksens Hemen Holding.

Les også

Milliardene som forsvant – vekstbransjen som ble symbolet på oljenedturen

Les også

Mener supplykrisen hadde kommet uavhengig av oljeprisfallet

Les også

Dette gjør Giek med supply-aksjene

Her kan du lese mer om

  1. Havila Shipping
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Sævik-familien skyter 290 millioner inn Volstad

  2. Betalt innhold

    - Vi vil bygge et stort og lønnsomt subsea-selskap

  3. Betalt innhold

    Skyter inn 290 millioner i Volstad

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Se alle høydepunktene fra Sysla Live: Spillet om offshore-flåten

  6. Året etter supplykrisen dro Havila Holding inn to milliarder