Telenor har ansatt kirurg (!)

Etter ti år på sykehus bytter Naeem Zahid skalpell og legefrakk med jobb i telebransjen. Nå skal hans medisinske kunnskap ikke brukes på pasienter, men til å utvikle nye forretningsmuligheter for Telenor.

SPESIALKOMPETANSE: Naeem Zahid skal bruke sin helsefaglige bakgrunn til å gjøre livet lettere for ansatte i norsk helsevesen.

Foto: Eirik Amb Nysveen
  • Eirik Amb Nysveen
Publisert: Publisert:

Zahid skal jobbe med å utvikle telekomgigantens e-helse-satsing, som for alvor satte fart i fjor høst.

− Jeg er fortsatt veldig helseinteressert og det er dét som er nærmest mitt hjerte, og jeg, med min legebakgrunn kan gjøre veldig mye for pasienten ved å være med å digitalisere det norske helsevesenet, sier Zahid til E24.

I tillegg til å være utdannet lege har Zahid en doktorgrad i folkehelse og business- bakgrunn fra det prestisjetunge franske universitetet INSEAD.

− Ambisjonen min er å være med så ansatte i det norske helsevesenet kan gjøre arbeidet sitt mer effektivt. Sånn at legene for eksempel kan bruke mer tid på pasientene, og at mindre tid går med til å stange hodet i klønete digitale løsninger, sier han.

Skal effektivisere

E-helse er ulike digitale løsninger skal forbedre og forenkle helse- og omsorgssektoren.

Ifølge direktør for Telenors bedriftsmarked, Ove Fredheim satser Telenor først å fremst på å forenkle arbeidsprosesser.

Leder for bedriftsmarkedet i Telenor, Ove Fredheim.

Foto: Marius Lorentzen E24

− Sykehus-Norge kommer til å ha knapphet på ressurser fremover, og man kan ikke bare putte mer penger inn i å bygge sykehus og ansette flere leger for å ta unna for økt behov for helsetjenester, sier Fredheim.

– Vi er nødt til å finne ut hvordan vi skal rasjonalisere. Vi ønsker å hjelpe til med å effektivisere arbeidsprosesser ved å bruke teknologi på en smartere måte, sier han.

Fredheim trekker frem det han kaller for «tidstyver» i det norske helsevesenet.

– Ser vi på rommet hvor pasienten ligger, er det rent? Er sengen redd opp, eller hvor er sengen? Dette er eksempler på enkle spørsmål som et sykehus i dag bruker unødvendig tid på å holde styr på, sier han.

Les også

Telenor-sjef Sigve Brekke: – Telenor kan være borte om ti år

Telekom-giganten jobber nå med konkrete løsninger for å effektivisere renhold, og inn- og ut-registrering.

Ifølge Fredheim har det blitt innført digitale løsninger for renhold på det nye sykehuset i Østfold, med umiddelbare effektivitetsgevinster. Nå jobbes det opp mot alle de andre sykehusene som per i dag ikke er like godt tilpasset en digital hverdag.

Telenor har i dag et samarbeid med 65 sykehus i Norge på kommunikasjon, og håper å få på plass et pilotprosjekt på e-helse på ett av sykehusene etter sommeren.

Irriterende blodprøver

Etter mange års erfaring fra sykehus sitter Zahid på førstehåndsinformasjon om akkurat hva som kan og bør bli bedre, og hvor skoen trykker for ansatte i den norske helsesektoren i dag.

– Ting vi tar for gitt i andre sektorer er ikke implementert i sykehus, du kan få pushvarsel med fotballresultater for favorittlaget ditt, hvorfor kan ikke jeg få det på blodprøver for eksempel, spør Zahid?

Ifølge Telenor bruker kun 23 prosent av de ansatte ved sykehus i Norge mobilen som arbeidsverktøy, inkludert de som jobber i administrative stillinger.

Zahid forteller at i det en lege bestiller en blodprøve er han eller hun nødt til å med jevne mellomrom logge seg på datamaskinen, og videre logge seg inn på pasientens profil for å se om svaret har kommet.

− Hvorfor kan ikke jeg få medisinsk jobbrelatert informasjon på en personlig arbeidsflate? Det er irriterende, sier Zahid.

Gjøre jobben de er satt til

Både Zahid og Fredheim er klare på at målet er å gi helsearbeidere en enklere arbeidshverdag der det blir mer tid til pasienter, og mindre på papirarbeid.

Les også

Nå skal Telenors «tele-dronning» samle Skandinavia til et rike

– Man må lage digitale løsninger som kan frigjøre tid til det som er den viktigste oppgaven – pasientrettet arbeid, sier Zahid.

– Om legene kan bruke mindre tid på å gå fra datamaskin til datamaskin og bla i dokumenter, er det noe alle er tjent med – og noe både leger og pasienter ønsker, sier han.

NY ARBEIDSPLASS: Naeem Zahid bytter ut Ahus med Telenors hovedkvarter på Fornebu.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Tidligere i januar presenterte Telenor et samarbeid med Akershus-kommunene Asker og Bærum om digitalisering av hjemmesykepleien. Avtalen har en ramme på 100 millioner kroner og strekker seg over fire år.

Telenor skal blant annet montere 3.200 e-låser som skal kunne låses opp med mobilen, og trygghetsalarmer med innebygd GPS for å hjelpe pasienter med demens.

– Denne typen teknologi skal gjøre det tryggere å bo hjemme, og effektivisere arbeidshverdagen til hjemmehjelpen, sier leder for eksternkommunikasjon i Telenor, Kristine Meek.

– Det handler om å gi ansatte i hjemmehjelpen en smidigere arbeidshverdag, at de slipper å rote med nøkler, og får mer tid inne hos pasientene, sier hun.

Ulik bakgrunn og kompetanse

Les også

Fersk undersøkelse: Svensker og finner knuser oss på digitalisering

I midten av januar fortalte konserndirektør for HR i DNB, Solveig Hellebust at de ansetter færre personer med tradisjonell bankbakgrunn. På grunn av at omstilling og digitalisering gjør dørene mye åpnere enn før for dem som har en annen utdanning, med de «riktige» egenskapene.

Fredheim forteller at også Telenor nå søker bredere kompetanse når de ansetter i enkelte stillinger.

− Vi har et team på seks medarbeidere som jobber med løsninger for sykehussektoren, hvor halvparten har helsefaglig bakgrunn på ett eller annet vis, og vi er avhengige av å sette sammen team med komplementære erfaringer og kompetanse, sier Fredheim.

Zahid mener også at det er helt essensielt at de som faktisk kjenner til de ulike problemstillingene som ansatte møter i hverdagen er med på å utvikle de digitale løsningene.

− Hvis ikke vi er aktive, vi som har erfart dette og som har jobbet på sykehus, risikerer man å få løsninger som ser veldig bra ut på tegnebrettet, men som ikke blir like bra når det kommer ut, sier Zahid.

Les også

Kvitter seg med kvinne – øker kvinneandelen

Les også

Tapad åpner Oslo-kontor

Les også

Hørselsgründere henter 23,3 millioner

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telenor
  2. Helse
  3. Digitalisering

Flere artikler

  1. – Telenor skal gjøre 5G norsk

  2. Telenor kobler deg rett på trygghetsalarmen

  3. – Vi tror 2018 er året det skjer

  4. Gjennombrudd for norsk helseteknologi i Kina

  5. – Vi kan ikke gå rundt å kalle de velferdsprofitører