Forbrukerrådet om banknæringens forbrukslångrep: – Har ikke noe ris bak speilet

Både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet mener en bransjenorm sender et riktig signal. Men de etterlyser kraftigere grep.

INGEN STRAFF: Bransjenormer er vel og bra, men mangler sanksjonsmuligheter, ifølge fagansvarlig i Forbrukerrådet.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

Tirsdag ettermiddag informerte Finans Norge og Finansieringsselskapenes Forening (FinFo) at det har blitt enige om en bransjenorm for markedsføring av forbrukslån og kreditt.

Alle medlemmene i de to foreningene har sluttet seg til bransjenormen som skal ha mål for seg å begrense uønsket og pågående markedsføring.

– Vi er gjerne litt skeptiske til hva en bransjestandard kan tilføre som ikke normale reguleringer kan tilføre, sier fagansvarlig i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, til E24.

– Svakheten med en bransjestandard sammenlignet med en tradisjonell regulering er at det ikke er noe reell ris bak speilet. Det er ikke sånn at Finans Norge vil utestenge KLP eller DNB om de bryter denne markedsføringsoverenskomsten, sier han.

Venter på departementene

En utredning regjeringen har bestilt fra den danske juristen Tanja Jørgensen konkluderer med at direkte markedsføring av forbrukslån kan forbys, og at det også kan forbys å markedsføre forbrukslån som oppfordrer til «uansvarlig låneopptak».

I et intervju med E24 tidligere i februar uttalte finansminister Siv Jensen at arbeidet med å vurdere tiltak knyttet til forbrukslån pågår både i Justisdepartementet, Barne- og Likestillingsdepartementet og Finansdepartementet.

– Det er veldig positivt at bransjen selv tar grep, og at de gjør noe for å begrense det mange mener er påtrengende og aggressiv markedsføring, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til E24.

Han håper bransjen vil være flinke å følge opp normene de selv har satt. Han understreker imidlertid at Forbrukerombudet fortsatt mener det er nødvendig å stramme inn på regelverket i loven.

– Vi har foreslått en forskriftsregulering som går på noen av de samme tingene, men som er strengere enn det bransjen har foreslått. Dette ligger til behandling hos Justisdepartementet og kommer forhåpentligvis på høring om kort tid. Vi kan ikke håndheve en bransjenorm, men vi kan håndheve en forskrift, sier Gjedrem.

Positive signaler

I likhet med Gjedrem mener Jorge Jensen at det er positivt at de tar grep, til tross for mangelen på sanksjonsmuligheter.

– Det er et signal til medlemmene av FinFo og Finans Norge, også vil vi også se på hvor mye disse signalene avviker fra det som kommer fra departementet, sier Jensen.

– Bransjestandarder har gode forsetter, så må man se på hvordan de etterleves, sier han.

Samtidig trekker Jensen i Forbrukerrådet frem at Finans Norge nå har skaffet seg bedre kompetanse på området.

– Nå har de ansatt det tidligere Forbrukerombudet (Gry Nergård journ.anm.) som jobbet med markedsføring av kreditt, så de kjenner i hvert fall til problemstillingen, sier Jensen.

I august ble det kjent at tidligere Forbrukerombud Gry Nergård var ansatt som direktør for forbrukerpolitiske spørsmål i Finans Norge.