Cappelen Damm dobler resultatet

Forlaget har tatt grep som har bedret resultatutviklingen betydelig.

Cappelen Damm la nylig frem sine 2021-tall.
Publisert:

Cappelen Damm, som omtaler seg selv som Norges største forlag, endte fjoråret med et resultat på 150 millioner kroner før skatt. Det er en dobling fra 70 millioner kroner på samme tid året før.

Inntektene falt med 14 millioner kroner, fra 1,20 milliarder kroner i 2020 til 1,19 milliarder kroner i 2021.

Kostnadene ble redusert med 93,5 millioner kroner, fra 1,15 milliarder kroner i 2020 til 1,05 milliarder kroner i 2021.

Satser på lydbok

I årsberetningen fremgår det at en av hovedårsakene til den positive resultatutviklingen er «fart i digitale salgskanaler».

– Cappelen Damm har lenge satset på lydbøker og merker at det er økt interesse for våre lydbøker i Norge gjennom 2021, skriver finansdirektør i Cappelen Damm, Øyvind Wærholm Graff, i en e-post til E24.

Forlaget eier 50 prosent av e-bok- og lydbokabonnementstjenesten Storytel.

Også tiltagende etterspørsel etter digitale læremidler i kombinasjon med fysiske bøker, har bidratt til økt omsetning, heter det i årsmeldingen.

– Det digitale læremiddelet, «Skolen fra Cappelen Damm», utviklet for grunnskolen i Norge, er et digitalt læremiddel tilpasset Fagfornyelsen for grunnskolen som Cappelen Damm har hatt god suksess med, skriver Wærholm Graff videre.

Fagfornyelsen, en prosess med å utvikle og innføre nye læreplaner i grunnskolen, startet i 2006.

Legger ned bokhandlerkjede

I 2018 ble det kjent at bokhandlerkjeden Tanum, heleid av Cappelen Damm, skulle legges ned etter 190 år.

I årsberetningen skriver forlaget at dette har bidratt positivt til selskapets resultater i 2021.

I e-posten oppgir forlaget at Tanum Karl Johan og Tanum.no ble lagt ned i 2021. Dette markerer slutten på en treårsperiode med avvikling av hele kjeden.

Tapte kartellsak i Høyesterett

I 2021 måtte forlaget betale et overtredelsesgebyr fra Konkurransetilsynet, etter at Høyesterett kom frem til at Cappelen Damm og Gyldendal ulovlig boikottet distributøren Interpress. De to forlagene måtte betale henholdsvis 6,3 og 7,3 millioner kroner i gebyrer.

I årsberetningen skriver Cappelen Damm at de overhodet ikke kjenner seg igjen i Konkurransetilsynets vurdering.

På sine hjemmesider oppgir forlaget at de årlig utgir mer enn 2.000 nye utgivelser, innenfor feltene undervisningslitteratur, skjønnlitteratur, barne- og ungdomsbøker, samt bøker som kokebøker, og biografier.

I 2007 slo de to forlagene J.W Cappelen og N.W. Damm & Søn seg sammen. I dag er forlaget heleid av Egmont AS.

Publisert:
Gå til e24.no