Finanstilsynet ser alvorlig på BankID-trøbbel
Innloggingsproblemene til BankID har store samfunnsmessige konsekvenser. Finanstilsynet ber nå om svar fra Vipps, som er ansvarlig for at BankIDs tjenester fungerer som de skal.
BankID har hatt innloggingsproblemer daglig siden månedsskiftet etter leverandørbytte.
Fredag fortsetter problemene med innlogging via BankID-appen og kodebrikke for tredje dag på rad.
Det får Finanstilsynet, som har ansvaret for å overse bank- og betalingstjenester her til lands, til å reagere.
– Finanstilsynet ser alvorlig på varigheten av driftsproblemene vi nå observerer knyttet til banklagret BankID etter BankIDs bytte av driftsleverandør, sier seksjonssjef IT og betalingstjenester Olav Johannessen i Finanstilsynet til E24 fredag.
Samtidig varsles det handling.
– Finanstilsynet følger dette opp mot Vipps, som er ansvarlig for at BankIDs tekniske løsninger fungerer tilfredsstillende, sier Johannessen.
Dette bekreftes også av daglig leder Øyvind Brekke i BankID/Vipps overfor E24.
– Vi har en god og konstruktiv dialog med Finanstilsynet, og med bankene som er våre oppdragsgivere og utstedere av sertifikatene. Det er helt på sin plass at Finanstilsynet er opptatt av at disse problemene blir løst, sier Brekke.
Samfunnskritisk
Identifiseringsløsningen BankID har de siste årene blitt en sentral del av landets finansielle infrastruktur og gjør betalings- og innloggingstjenester tilgjengelig på nett og mobil via få tastetrykk.
Tjenesten er ikke bare kritisk for bank- og betalingstjenester, som for populære Vipps, men en integrert del av offentlige og kommunale tjenester som Nav, Skatteetaten og Helsenorge.
BankID-trøbbel: – Er også et samfunnsproblem
Samtidig benyttes tjenesten bredt av næringslivet, som ved bestilling av private legetimer eller betaling ved netthandel.
E24 har nylig omtalt hvordan innloggingsproblemene rammer nettmegleren Nordnet, som ikke får tilgang på nye kunder så lenge BankID ikke fungerer.
BankID-trøbbel: – Vi får ingen nye kunder
Pasientene til helsetjenesten Eyr, som tilbyr videokonsultasjon med lege og psykologer, får heller ikke logget seg inn via BankID-appen eller kodebrikke.
– Alvorlig
Kommunikasjonsrådgiver Hege Steinsland i BankID påpeker at BankID registrerer like mange innlogginger som normalt.
De siste fem dagene har det vært over tre millioner innlogging per dag, ifølge henne.
– Folk er både tålmodige og frustrerte. Dette er alvorlig, sier Steinsland til E24.
BankID har tidligere kommunisert at det jobber med leverandøren for å løse problemene.
– Vente til kvelden
Fredag morgen gjentas budskapet. BankID med BankID-appen eller kodebrikke har fortsatt begrenset tilgjengelighet.
«Dette skjer mens det er høy trafikk mellom kl. 9 og 19. Dersom du ikke lykkes med å logge inn på første forsøk, kan du vente litt og forsøke igjen. Hvis det ikke haster, anbefaler vi å vente til kvelden når trafikken avtar og tjenestene fungerer optimalt igjen», heter det på BankIDs nettsider.
BankID på mobil har fungert som normalt de siste dagene, og det oppfordres til å bruke denne løsningen hvis man kan.
«Det er ikke nødvendig å kontakte banken, for dette er et problem BankID må løse i samarbeid med leverandør», heter det.