Spente på britisk togaktør: – Har jo opplevd mye konflikt

En NSB-fagforening er spent på driften av Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Britiske Go-Aheads vinnerbud lå 21 prosent under nærmeste konkurrent.

NYE TIDER: Det britiske selskapet Go-Ahead vant konkurransen om å få drive Jærbanen, Sørlandsbanen og Arendalsbanen, til en betydelig lavere pris enn det konkurrentene tilbød. Nå er fagforeningene spent på hvordan selskapet vil ta inn kostnadene. Illustrasjonsbilde av NSB persontog.

Foto: Jan Ovind VG
Publisert:,

Det vekker oppsikt at det britiske selskapet Go-Ahead gikk av med seieren i konkurransen om å drive Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

Det var tre kandidater igjen til slutt, nemlig Go-Ahead, NSB og svenske SJ (tidligere Statens Järnvägar). Det britiske selskapet leverte ifølge Jernbanedirektoratet et bud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent.

Staten vil måtte ut med rundt 150 millioner i året de neste ti årene, mens NSB i år tar hele 486 millioner kroner for samme tjeneste, ifølge Samferdselsdepartementet.

Les mer: Briter slo NSB om norske jernbanestrekninger

– Veldig spente

Dagens ansatte i NSB sier de er svært spente på det britiske selskapets inntog.

Les også

Briter slo NSB om norske jernbanestrekninger

– Vi synes jo det er synd at NSB ikke fikk anbudet, og veldig spente på hvordan det blir med det nye selskapet, spesielt siden de har priset seg så lavt, sier hovedtillitsvalgt for konduktørene i NSB, Ove Sindre Lund.

Han minner om at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i sin tid lovet at private aktører ikke ville påvirke bemanningen av togene.

Samtidig kjenner Lund Go-Aheads historie i hjemmemarkedet i Storbritannia, hvor det driver jernbane under navn som Thameslink, Great Northern, Southern samt flytogtjenesten Gatwick Express.

– Go Ahead har jo opplevd mye konflikt rundt bemanning i England, og vi er jo redde for at det samme kan skje i Norge, sier Lund.

– Hvis selskapet ikke skal kutte i bemanningen, hvordan skal de da bruke 21 prosent mindre penger enn NSB gjør i dag?

– Nei, det vet jeg ikke, og det er vi jo spente på. Men den bemanningen vi har i dag må opprettholdes på dagens nivå for at tilbudet og sikkerheten skal være god nok, sier Lund.

Jane B. Sætre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), som blant annet organiserer de ansatte i NSB og Bane Nor, er sjokkert over avgjørelsen.

– Vi er overrasket og skuffet over at regjering og departement velger å gi anbudet til et multinasjonalt selskap. Et selskap som attpåtil har dårlig renomme i Storbritannia. Jeg kan ikke skjønne at det er statens oppgave å finansiere et selskap som kun er drevet av profitt.

Hun reagerer på at Jernbanedirektoratet sier at det var pris som ble avgjørende.

– Jeg hører at de sier det var så likt på kvalitet at prisen ble avgjørende. Det er uansett ikke det som ble sagt av regjering og Jernbanedirektorat da anbudsprosessen startet opp. Da skulle kvalitet telle mest. Nå viser det seg at det er pris som gjelder tyngst, sier Sætre til E24.

– Ensidig prisfokus blir feil

Arbeiderpartiet er også bekymret fordi Go-Ahead leverte et så mye lavere tilbud enn det NSB og SJ gjorde.

– Ensidig prisfokus blir feil siden vi alle vet at det er enten de reisende eller de ansatte som får betale regningen til slutt, sier jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli.

Han frykter at de ansatte i jernbanen og tilbudet til passasjerene kan bli rammet, og sier at erfaringene med privatisering ikke har vært like gode i alle land.

– Hvordan vil slå ut for dem som jobber i jernbanen, og om tilbudet til passasjerene blir bedre, det kan vi bare gjette oss til. Men erfaringene fra andre land som har gjort det som Høyreregjeringen tvinger igjennom nå er ikke gode, sier Myrli.

Staten sparer mye

Samferdselsminister Jon-Georg Dale (Frp) uttrykker ikke bekymring for kvaliteten på tjenestene, men er derimot fornøyd med at staten sparer mye penger, ifølge en pressemelding.

– Jeg er svært fornøyd med at Jernbanedirektoratet gjennom konkurranseutsettingen av persontogtjenester i trafikkpakke 1 Sør oppnår et minst like godt togtilbud som i dag, men til en mye lavere kostnad, sier Dale.

Les også

Sørlandsbanens nye operatør får passasjerslakt i undersøkelse

– Over en tiårsperiode vil vi få halvert kostnadene til driften av togtilbudet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det utgjør et betydelig beløp – godt over tre milliarder kroner. Det kan man få mange forbedringer i jernbanetilbudet for, sier han.

Stemmer mot EU-pakke

Arbeiderpartiet vil stemme mot EUs fjerde jernbanebakke i høst, og at det dermed vil bli avgjørende hva Kristelig Folkeparti lander på.

– Arbeiderpartiet er imot konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen, sier Myrli.

Go-Ahead er for øvrig ikke det mest populære togselskapet i Storbritannia. Dagsavisen omtalte nylig en undersøkelse hvor selskapet ikke kommer særlig godt ut på punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige plasser og ståplasser.

Her kan du lese mer om