Holder de kriminelle unna pengesekken: Skatteetatens avtaler med storaktørene har hentet inn 75 utestående millioner

10 store aktører er allerede med på samarbeidet mot useriøse leverandører. Fredag signerte Skatteetaten med Politiets fellestjenester.

SAMARBEID: Skattedirektør Hans Christian Holte og direktør for politiets fellestjenester Helge Clem ble fredag samarbeidspartnere i bekjempelsen av arbeidslivskriminalitet og useriøse aktører.

Skatteetaten
Publisert:

Fredag signerte Skatteetaten en samarbeidsavtale med Politiets fellestjenester (PFT), som regulerer hva leverandører må ut med av informasjon i offentlige anbudskonkurranser.

Formålet med avtalen, som Skatteetaten allerede har signert 10 av fra før, er å luke ut useriøse aktører fra anskaffelsesrundene, og å få tilbakebetalt millioner i skatte- og avgiftskroner fra dem som likevel vil være med i konkurransene.

Fra før har etaten inngått slike avtaler med store norske aktører som Veidekke, Skanska, Avinor og Statsbygg.

– Hovedpoenget med avtalene er at de gir, i dette tilfellet PFT, mye bedre tilgang til informasjon om etterlevelse av skattereglene hos sine leverandører når de skal inngå nye kontrakter, sier skattedirektør Hans Christian Holte til E24.

– Det er en avtale som gjør at man ber om fullmakt til å hente informasjon hos Skatteetaten, og det er mye mer oppdatert informasjon enn den de vanligvis ville ha hatt tilgang til. Det gir et bedre informasjonsgrunnlag til å sørge for at man har seriøse virksomhetene, forklarer han.

Har bragt inn 75 millioner kroner

Siden avtalene kom i stand i 2016 har Skatteetaten fått inn 75 millioner kroner i innbetalt skatte- og avgiftsgjeld fra leverandører som ville rydde opp.

I tillegg har 17 virksomheter blitt utestengt fra anbudskonkurranser, og 7 virksomheter blitt avvist før den begynte. Dessuten har enkelte havnet på en OBS-liste.

– Vi ser effektene av de 10 avtalene vi har hatt allerede, de gir grunnlag for å kunne rydde opp i sin egen portefølje av avtalepartnere som kan føre til at man skifter ut enkelte som ikke etterlever reglene, sier Holte.

Les også

Ny toppleder i Skatteetaten: Hun skal få bukt med a-krim

Oppdatert info

I praksis må leverandører som vil inngå kontrakter med innkjøpere som har signert en slik samarbeidsavtale, signere et fullmaktsskjema som gir innkjøperne tilgang til taushetsbelagte opplysninger i hele kontraktskjeden.

Innkjøperne sender i sin tur kryptert informasjon til Skatteetaten, som verifiserer at leverandørene er registrert i riktige registre og at de har overholdt sine skatte- og avgiftsforpliktelser.

– Det er to sider ved dette som er nytt i forhold til situasjonen som har vært. Vi sørger nå for at vi får gitt denne oppdaterte informasjonen veldig raskt fra våre systemer, og så er det den fullmakten som må gis fra leverandørene, sier Holte.

Les også

Skattedirektøren ikke fornøyd med politiets innsats

Forebyggende effekt like viktig

– Et viktig punkt er at man ofte ved en kontraktsinngåelse er opptatt av at alt skal være i orden der og da. Men i disse avtalene er det et viktig element at det er en aktiv kontraktsoppfølging når det gjelder seriøsitet. Det ligger prosedyrer og rutiner på plass for å ha jevnlig sjekk av disse forholdene.

Han understreker også viktigheten av den forebyggende effekten slike avtaler får.

– De aller største effektene av disse avtalene er at det blir synlig for aktører i markedet at stadig flere innkjøpere, både private og offentlige, er opptatt av disse forholdene og at det blir vanskelig å få inngått avtaler hvis man ikke har disse tingene i orden.

– Ringvirkningene av den forebyggende effekten, som er vanskelig å måle, tror jeg er enda større, sier Holte, som legger til at han forventer flere slike avtaler i løpet av de kommende månedene.

SIGNERT: Direktør for divisjon innsats i Skatteetaten, Eve Bergli (t. v.) signerte fredag avtalen med Politiets fellestjenester, representert ved avdelingsdirektør Marianne Haahjem.

Skatteetaten

PFT med nytt verktøy

Avdelingsdirektør Marianne Haahjem i Politiets fellestjenester var med på fredagens signering. Hun sier de nå har fått et verktøy de ikke tidligere hadde.

– Vi innhenter omfattende informasjon fra leverandører i forbindelse med anskaffelser og stiller krav for å sikre at de følger sine lovmessige plikter. Denne samarbeidsavtalen vil gi oss et verktøy vi ikke har i dag, og som vil gi oss muligheten til å luke ut useriøse leverandører veldig tidlig i anskaffelsesprosessen, men også underveis, sier Haahjem.

– I dag henter vi inn skatteattester, og da er kravet at de ikke er eldre enn seks måneder. Det er ikke akkurat den nyeste informasjonen. Heretter vil vi med utvidet skatteattest fra Skatteetaten få inn helt oppdaterte tall, og i tillegg opplysninger om registrene leverandører er registrerte i.

Leverandører som ikke innretter seg, blir gjort kjent med at de kan avvises fra fremtidige oppdrag med Politiets fellestjenester, ifølge den nye avtalen.

Her kan du lese mer om