Netthandel i Norge

Eksplosjon i netthandelen – nettapotek jobber på spreng for å øke kapasiteten

Nettapoteket Farmasiet opplever 200 prosent økning fra samme tid i fjor, og opplever dobling av salget dag for dag. Meny.no sier salget eksploderte i går.

Farmasiet-sjef Hans Kristian Furuseth jobber dag og natt for å få medisiner ut til folket.

Farmasiet
  • Sindre Hopland
  • Sigrid Moe
Publisert:

Den siste uken har flere norske netthandelselskaper opplevd en vanvittig etterspørsel som følge av virusutbruddet.

– Det er et uendelig behov for Antibac. Når vi får det inn går det tomt i løpet av en time, sier Farmasiet-sjef Hans Kristian Furuseth og fortsetter:

Han sier videre at bestilling av reseptbelagte medisiner har tredoblet seg, og at det totale salget den siste uken har økt med 200 prosent fra i fjor.

Tidligere i uken skrev E24 at dagligvarehandelen på nett har økt dramatisk, og folk må forvente at det tar lengre tid enn vanlig å få sendt varer hjem på døren, opplyste Karl Munthe-Kaas allerede for to uker siden.

Les også

Sats stenger alle treningssentre midlertidig

God vareflyt

Nå forbereder Farmasiet seg på en mangedobling av kapasiteten, og sier tilgangen på det meste av varer er god.

– Vareflyten er stort sett grei, Antibac og munnbind er der det er mangel. Det viktigste for oss er legemiddel. Vi har solgt ekstremt mye reseptbelagte legemidler, sier Furuseth.

Men det er ikke bare Farmasiet som merker at folk bruker netthandelen mer.

Netthandelsgruppen, som selger kostholds- og treningsartikler, opplyser at omsetningen av C-vitaminer økte med 20-gangeren før det nylig ble utsolgt, og proteinbarer med lang holdbarhet har økt med 20 prosent på under et døgn.

Også Norges største netthandel for sjampo og velværeprodukter, Bli Vakker, opplever svært stor pågang.

– Vi ser en helt hinsides vekst. I går hadde vi en vekst på 61 prosent sammenlignet med i fjor. Sånn har det vært hele mars, sier eier Einar Øgrey Brandsdal til E24 tidligere denne uken.

Les også

Avinor vurderer å stenge flere flyplasser

Meny.no: – Sa pang i går

Selv om Kolonial.no har hatt rekordpågang lenge, hadde ikke Meny.no, Norges nest største dagligvarehandel på nett, merket noe sent i februar.

Det har nå endret seg.

– Det sa pang i går. Hvis du ser på sidene våre er alle leveringsvinduer fulle, vi jobber med tiltak for å øke kapasiteten, det gjelder flere folk til å kjøre og transport, sier Knut Nyløkken, netthandelsjef i Meny.

– Hvordan går det med antall varer i butikk?

– Det har gått bra hittil og våre leverandører melder om at dette går fint, så det er ingen grunn til å hamstre.

Han sier at veksten er størst i storbyene.

Netthandelsjef i Meny, Knut Nyløkken, mener det er ingen grunn til å hamstre.

Privat

30 prosent økt hjemlevering

Helthjem, leveringstjenesten eid av Schibsted, Polaris og Amedia, forteller at de ser en generell økning i levering av pakker fra netthandelen.

Den kategorien som ifølge selskapet har økt mest er farmasi og helsekost, som har økt med hele 30 prosent den siste uken.

– Vi ser en eksplosiv økning blant flere i netthandelsbransjen, som er ganske ellevill. Vi har bemannet opp for å stille oss klar til etterspørselen og er godt rustet til å levere ut varene, men om dette blir langvarig er det viktig at folk ikke får panikk, sier pressesjef i Helthjem, Marius Husebø-Evensen, i e-posten.

For ordens skyld: E24s eiere er heleid av Schibsted, som også er deleier av Helthjem.

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel i Norge
  2. Dagligvarehandel
  3. Netthandel
  4. Schibsted
  5. Kolonial.no
  6. butikk

Flere artikler

  1. Corona-viruset fører til kapasitetsproblemer for dagligvarehandel på nett

  2. Dagligvarebransjen maner til ro: – Vi har nok mat!

  3. Dagligvarekjedene forbereder seg på mulig hamstring

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik utnytter kriminelle coronakrisen

  6. Dyremat på døren: Omsetningen steg 350 prosent etter virusutbruddet