Matkassegigant: – Vi jobber med 3–4 bemanningsbyråer for å ha nok folk

Norges største matkasseselskap kaller norske bønder helter. Bestillingene har eksplodert den siste tiden, og selskapet er i kriseberedskap.

Matkassene har fått et oppsving som følge av coronakrisen.
Dagligvarekrigen
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Det er full krisehåndtering her, sier Kjetil Graver, driftsdirektør (COO) i konsernet Linas Matkasse Group, og gründer i Godtlevert som inngår i matkassekonsernet.

Han opplyser at i likhet med Kolonial.no, Foodra og andre større nettbutikker, er veksten også formidabel hos dem fra folk som vil ha mat levert på døren.

– Vi jobber med 3–4 bemanningsbyråer for å ha nok folk, og slik at vi kan ha mange i backup om noe skulle skje, sier Graver.

Fra uke syv, da coronautbruddet ikke preget Norge, og frem til uke ni, er salget til nye kunder opp 290 prosent, opplyser selskapet.

Les også

Corona-viruset fører til kapasitetsproblemer for dagligvarehandel på nett

Takker norske bønder

I motsetning til Kolonial.no og andre, bestiller Godtlevert og Adams Matkasse en stor del av varene sine direkte fra norske matprodusenter, og ikke via grossist.

Graver kaller bøndene og produsentene for helter.

– Fotsoldatene i norsk matproduksjon stiller opp så det holder akkurat nå. De er helter, vi hadde ikke klart oss uten dem, sier matkassegründeren.

– Kommer dere til å klare å levere mat fremover når dere forholder dere til enkeltprodusenter og ikke store grossister?

– Ja, de er ikke rammet av krisen på en måte som går utover evnen til å produsere nok mat, sier Graver.

Han sier de per nå klarer å levere på tiden og til alle som ønsker, men at de forbereder seg på at etterspørselen vil øke enda mer fremover.

– Vi har begynt oppbemanningen, men vi vet ikke hvor lenge dette vil vare, sier Graver.

Les også

Eksplosjon i netthandelen – nettapotek jobber på spreng for å øke kapasiteten

Kjetil Graver, driftsdirektør (COO) i konsernet Linas Matkasse Group, og gründer i Godtlevert som inngår i matkassekonsernet, er eneste personen igjen på kontoret på Vulkan i Oslo. Resten av administrasjonen har hjemmekontor.

Full stopp i serveringsbransjen hjelper

Frem til nå har det vært mulig for selskapet å levere på tiden, mye fordi budene de vanligvis bruke har mistet mye av etterspørselen i det såkalte horeca-markedet, altså hotell, restaurant og catering, som har blitt hardt rammet av coronautbruddet.

Graver sier enkelte telefoner motiverer ham ekstra til å jobbe dag og natt for å få bestillingene ut.

– Vi har fått telefoner fra eldre kunder med tomt kjøleskap, det skal vi ikke ha noe av, vi skal gjøre alt vi kan for å hjelpe dem, sier Graver.

Matkasseselskapet har startet å sette matkassen fra seg ved døren, og har også innført strengere regler for hygiene, i likhet med resten av dagligvarebransjen.

Les også

Dr. Dropin: – Mangedobling av henvendelser

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Godtlevert
  3. Matkasser
  4. nettbutikker
  5. Nettbutikk

Flere artikler

  1. Godtlevertgruppen vokser ikke, men øker resultatet

  2. Børsnedtur demper ikke matkasseoptimismen: – Vi vokser i full fart

  3. Opptur i børsdebuten til Adams Matkasse og Godtlevert

  4. Uenige om dagligvareforslag: Den ene tror prisene vil øke – den andre tror de vil falle

  5. Joker inngår Wolt-samarbeid etter uenighet med Foodora