Jollyroom solgte barneutstyr og leketøy for 1,3 milliarder

Nordens største lekebutikk på nett økte omsetningen med over 400 millioner kroner fra i fjor. I løpet av ett år kommer også første fysiske butikk i Norge.

LEKESJEF: Jollyrooms grunnlegger og største aksjonær er Ole Sauar som i sin tid var med på å starte opp Komplett.no. Her sammen med logistikksjef Cecilia Olsson på lageret i Sverige.

Foto: Jollyroom
Publisert:,

– Vi fikk til en ekstrem vekst i 2018. Over 450 millioner mer enn i 2017, det må vi si oss fornøyd med, sier Jollyroom-sjef og gründer Ole Sauar til E24.

Fjoråret ble et år med mange overskrifter om tøffe tider for leketøysbransjen, og spesielt hardt gikk det ut over kjedene Toys'R'Us og BR Leker som gikk under etter at den danske eieren, Top-Toy, gikk tom for penger.

Jollyroom har derimot sett en helt annen utvikling. Leketøysgiganten med den norske gründeren omsatte for 1,41 milliarder svenske kroner i fjor (1,31 milliarder kroner), en økning på 452,6 millioner fra året før, viser tallene for konsernet Jollyroom Group AB.

Selskapet tjente 19 millioner svenske kroner på driften, ned fra 24,7 millioner svenske kroner året før, og etter skatt endte resultatet på 7,7 millioner kroner, ned fra rundt 18,1 millioner.

Les på E24+ (for abonnenter)

Er apotekene immune mot konkursbølgen, eller er det nå smellen kommer?

Har ventet på konkurser

Årsaken til at resultatet svekkes er blant annet at Jollyroom investerer tungt i nytt logistikksenter i Sverige, som skal levere til hele det europeiske markedet.

Samtidig ble også julehandelen skuffende ettersom leketøysgiganten Top-Toy gikk konkurs i fjor vinter.

– Når du har en stor aktør som kaster inn håndkleet var det veldig mye varer som ble solgt billig i julehandelen 2018, ettersom Top-Toy var med på siste verset, sier Sauar som sier prispresset fortsatte inn i 2019.

Sauar hadde ventet på nyhetene om trøbbel i bransjen en stund da det ble kjent at Top-Toy manglet penger.

– Det er spesielt at vi har hatt en så stor vekst i netthandel for leketøy, og parallelt ikke har sett noen fysiske butikker forsvinne. Vi har lurt på hva som skjer i markedet, og så kom plutselig bomben i fjor da Top-Toy kastet kortene.

Til sammen hadde leketøyskjempen 53 butikker i Norge. Bjarøygruppen som driver med kjøp og salg av kapitalvarer og konkursbo, kjøpte Top-Toy-boet, og solgte raskt videre åtte butikker.

Sauar som eier 62,5 prosent av selskapet, forklarer at han er overrasket over at ikke flere fysiske butikker har forsvunnet.

Les også

Ryddet i Toys'R'Us og PM-konkursen: Kongen av konkursoppkjøp rundet en kvart milliard i 2018

– Også på nett mener vi overetableringen er stor, og det er mange små aktører som taper mye penger. Vi forventer en konsolidering de neste årene.

Danske Egmont eier 37,5 av de resterende aksjene i Jollyroom Group.

Åpner første butikk i Oslo

Til tross for butikkdød eksperimenterer Jollyroom med sine egne fysiske butikker, hvor den første ligger utenfor Göteborg.

Nå vil Sauar prøve seg hjemme i Norge også.

– Vi vil åpne den første fysiske butikken i Oslo i løpet av ett års tid.

Det overordnede målet for Jollyroom er å tilby barn produkter fra de er født til de er rundt 12 år. Den fysiske butikken er ment som et første møte med Jollyroom for foreldre som venter barn.

– Butikken i Oslo vil inneholde de varene du trenger etter det første barnet, vogner, senger, og lignende, men det vil ikke være så mye salg over disk.

Sauar tror de fysiske butikken vil overleve i de store byene, men at det blir vanskelig for kjedene å overleve i distriktene.

– Familiebedrifter som eier sine egne lokaler og kan jobbe mye, har bedre forutsetninger enn kjedekonstellasjoner.

Jollyroom er på sin side etablert på nett i alle de nordiske landene, foruten Island, og planlegger videre ekspansjon til Nord-Europa.

Moderat vekst fremover

Nord for Göteborg bygger Jollyroom i nye lagerfasiliteter for å ta unna veksten.

Byggingen tar både energi og koster penger, noe som også vil merkes på salget fremover, forklarer gründeren.

– De neste to årene legger vi opp til en mer moderat veksttakt grunnet bygging av det nye logistikksenteret i Sverige. Til syvende og sist er netthandel en logistikkbedrift, så det vil være hovedfokuset frem til sommeren 2020, da gasser vi på igjen.

Han sier også dette legger en demper på fjorårets resultat.

Sauar som i sin tid var med å starte opp Komplett.no tror det de neste årene vil preges av oppkjøp og konsolidering i markedet for leker og barneutstyr.

I Norge endte den totale omsetningen for Jollyroom på 353 millioner kroner i 2018.

Det er en økning på 19 prosent fra 2017, da omsetningen endte på 296 millioner kroner.

Det norske årsresultatet falt fra 3,7 millioner i 2017 til 2,9 millioner kroner i fjor, takket være langt høyere finansinntekter enn året før, ble det ikke et underskudd.

Men Jollyroom tjente ikke penger på driften i Norge, hvor driftsresultatet endte med et underskudd på 4,9 millioner kroner.

– Vi er fornøyde med bunnlinjen vår i dette markedet, og tror vi ender på noe av det samme neste år også, sier Sauar.

Les også

Skolejenter vil fjerne plastleker fra Happy Meal

Les også

Hansen & Dysvik er konkurs