Forskningsrapport: Zalando fikk ansatte til å rangere hverandre

En forskningsrapport hevder at Zalando presser og stresser sine ansatte ved å få dem til å rangere hverandre.

© Axel Schmidt / Reuters
  • Ine Brunborg
Publisert:,

På Zalandos hovedkontor i Berlin bruker netthandleren et verktøy som får de ansatte til å rangere og gi tilbakemeldinger om hverandre.

Denne metoden, som Zalando kaller «Zonar», har bidratt til å skade arbeidsmiljøet hos den tyske netthandleren, ifølge en studie gjennomført av tyske Hans Böckler Foundation.

Verktøyet kan minne om brukeranmeldelser av produkter på internett, men her er det altså de ansatte som gir stjerner til hverandre, ifølge rapporten, gjengitt av Reuters.

«Dette øker inntrykket av en konkurransesituasjon blant de ansatte, noe som igjen skaper press til å prestere, selvdisiplin og stress,» skriver forskningsgruppen.

Verktøyet gir poeng til hver ansatt, og rangerer dem som en lav, god, eller topp-bidragsyter. Systemet blir senere brukt til å bestemme forfremmelser og lønnsøkninger, ifølge nyhetsbyrået.

Privat informasjon og tilbakemeldinger fra kolleger er fra før et sensitivt tema i Tyskland. I rapporten sammenligner Zalando-ansatte «Zonar» med metodene til den østtyske etterretningstjenesten Stasi, som oppfordret arbeidere til å informere om hverandre til myndighetene.

– Egentlig er dette Stasi-metoder. Jeg syns det er opprørende å presentere det for ansatte som et selvoptimaliseringsverktøy, og aldri å nevne, selv med stavelse, at det faktisk er et kontrollsystem, sier en av de ansatte, gjengitt i rapporten.

– 360 grader med overvåkning

Det er forsker Sascha-Christopher Geschke som, sammen med en kollega, har utarbeidet studien.

Til Sveriges Radio sier han at ansatte ser på metoden, som Zalando selv kaller «et system for 360-graders tilbakemeldinger», som 360 grader med overvåkning.

- Det skaper konstant mistillit, stress og press, sier Geschke til radiokanalen.

Zalando skriver på sine nettsider at de startet å utvikle Zonar i 2015, og at de gjennomførte «omfattende» tester i 2016. Verktøyet ble deretter rullet ut i 2017.

«Siden den gang har verktøyet stadig blitt forbedret basert på tilbakemeldinger fra ansatte og ansatt-utvalg», skriver Zalando.

Avviser anklagene

Zalando avviser funnene i studien, og skriver i en uttalelse at forskningen ikke er representativ.

Netthandleren tekker frem at studien kun var basert på 10 intervjuer med ansatte, mens det er 5.000 potensielle deltakere i «Zonar»-ordningen.

Til sammenligning har Zalando til sammen 14.000 ansatte.

– Hos Zalando er åpenhet og en åpen tilbakemeldingskultur en daglig virkelighet. Av den grunn gjennomfører vi frivillige trivselsundersøkelser fire ganger i året, skriver Zalando i uttalelsen.

– I den siste undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2019, oppga bare 13 prosent av de spurte at de ønsker å jobbe utenfor Zalando i løpt av de neste ett til to årene. 67 prosent vil anbefale Zalando som en god arbeidsgiver, heter det videre.

Dette skriver Hans Böckler Foundation om Zalandos metode (på tysk)Zalando skriver i sin uttalelse at de følger GDPR-regler, og at deres lønnsnivå ligger over det tyske snittetZalando defends system of ranking staff like online products

Her kan du lese mer om

  1. Zalando
  2. Arbeidsmiljø
  3. Tyskland
  4. Forskning
  5. Netthandel
  6. Klesindustrien

Flere artikler

  1. Norges Bank i ny rapport: – Digital kriminalitet mot finansforetakene er økende

  2. Espresso House Norge-sjefen etter avsløringer: Overrasket over det som skjer i Sverige

  3. Arbeidstilsynet fant flere lovbrudd hos Espresso House

  4. Annonsørinnhold

  5. Striden om lakseskatt: Forskningsmillioner ble ikke utlyst – for å nå flere

  6. – Da denne stormen kom så visste vi at den ville blåse over